Sunday, November 28, 2010 2 comments

apepun, sy masih tawar hati =(


hurm..
not in d mood actually..

baru pulang dari satu pencarian..

yg berakhir dgn kekecewaan.
sounds big..huh?

nothing much.. u all might say.

tp, sgt besar, sgt dlm pengertian pd sy..


I was in a good mood this morning

(obviously, cuz I met the guy I admire.. minat gtu2 je..I guess he didn't even know me pun..)

not in d mood to tell u that story..

hurm..
then, suddenly I have the mood to do something good to those people I love
those people I do appreciate..

those people who I call them, "my Friend"

hurm..

I like knitting. My Granny taught me when I was a little girl.

and..it has been a long while I left that hobby.

now..I'm staying in the hostel for the whole semester break.
It'll be damn boring to just wake up, do observations on my project..which are the crabs..
then..
go back, sit and go online.

I do like surfing the net.. but.. I do need a break.
do other hobbies.

so.. I went out. 
(very bersemangat..)

usually, ble sy ada niat sesuatu pun..kalau bnda tu jauh..sy mls je nk buat..
rather terperuk dlm bilik..

but..this one special.
I want to knit!

knit something to my friends.
I want to show them the 'kesungguhan'..
sungguh2 nk show dorg my appreciation


sy xnak just pergi beli n bg dorg something yg dh readymade

hurm..
naik moto. ditemani Mimi..
rempit..
cari kedai jahit.
kedai jahit tu pulak ckp, dy x jual bnda tu..

tp, dy ad bgtaw kedai yg mmg jual alat2 menjahit ni..
xde la jauh sgt sbnrnye..
dekat tepi Pustaka Seri Intan tu je..

(tp, sy takut naik motor pegi jauh2... dengan xde lesennya.. dgn byk keretanya.. 
sy pulak tgh bawak anak org.. )

kalau jadi apa2..mmg slh sy la..

tp.. sy beranikan diri jugak. ni mungkin kali kedua saya ke sana.. bwk motor sendiri..
I really want to do this!

so..pergi la jugak..

(sblm tu, sempat la singgah Hock Kee Seng. beli barang serba sedikit.)

then..smpai kt kedai yg jual barang2 menjahit. jumpe la bnda alah tu..
benang kait & jarumnya skali..

(xtaw la org pggil jarum ke ape bnda kait tuh..tp, bkn jarum yg mcm jarum jahit or jarum peniti tu..)

sy beli dua warna. merah gelap dan putih..
dlm kepala xtahu lg nk buat apa..

tp, sy berkenan dgn 2 warna tu..

sy ambil..

sy bayar..

RM5 semua skali. xde la mahal pun..


sy sungguh gembira. excited. tak sabar nak mengait..

sy letak bungkusan tu dlm raga motor. sy pergi Pustaka Seri Intan kejap. Kot2 la ada bnda berkenan..
baru keluarkan duit.

laju jela berbelanja
=.="

balik kt motor. sy tgk. bungkusan benang2 tuh..
skali lg berangan..nk kait apelah agaknya..

sy balik..bwk motor mcm biasa.
ala2 Erra Fazira bwk harley dy (harley ke?)

haha..ha..hurm..
(hurm...cubaan menggembirakan diri...tp..kurang berjaya..)

sempat singgah mesin ATM sekejap. Mimi mahu cucuk dwet. Dh kehabisan wang
gara2 MP3 sebijik kat kedai tepi Hock Kee Seng.

smpai hostel, turunkan Mimi dekat Pondok Guard..

then..sy terus ke blok sy.

sy parking. angkat barang2..

terus ke bilik.

letak barang2 atas meja.

"eh..kenapa ada 2 bungkusan je ni? bkn semua skali ada 3 ke dlm raga td..?"

sy cari2..masih x jumpe.
bungkusan benang kait tu hilang!

sy pergi check kt motor.
masih juga tiada..

"tercicir ke? tp..bila...?"

tanya mimi, takut dy terambil.

"x"

hati mula sedih..
sy on enjin motor.. pergi round dlm kwsn UMT..

xde..

xnak la round smpai ke kedai tu.. jauh sgt..bg sy..
Asar dh masuk.

sy pun patah balik.
mengadu kat Mimi..

dy suggest pergi tnya guard..

sy takut nk tnya..takut jwpn menghampakan..
takut dorg ckp..

"xde pun dik.."

huu..sy x suka jwpn yg mengecewakan..
tp..sy pergi jugak..
setelah diprovoke

hurm..kan betul..jwpn negatif.
sungguh kecewa.

sy balik bilik.

sedar2 dah menangis.
aduh..

bukan pelan2..
agak heavy la..

(tak sangka..)

ckp la sy kebudak-budakkan ke..ckp la..sy mnja ke ape..

tp ni apa yg sy rs..
bukan selalu sy mcm ni..

slalunya sy ok.
kalau ada brg hilang, ada yg rosak.. (perkara yg ala2 musibah gtu..)
sy rilek..n ckp pd diri
"xpela, adela hikmahnya tu.."

tp kali ni, sy x dpt nk apply..
(mungkin karang2 sikit ok la kot..)

sy sbnrnya boleh la diletakkan dlm kategori org yg ego..
pyh nk tunjuk rs syg tu..
(sy rs sy penah kot mention psl ni..)

I was just about to do something good..
give those people i appreciate something special.

something..one n only..

tiba2..hilang pula.

sy betul2 tawar hati..

s x dpt nk fikirkan hikmahnya..

hurm....sedihnya...


mungkin sy boleh buat sarung handset ke..sarung pape ke..ape2 la..
xpun..sarung kaki n tangan baby ke..
(tuk my future baby..kinda sweet kan?)

 inila bebenangnya

 ni pulak jarumnye..

boleh bwat beg~ (abaikan tulisan dlm tuh..curik tenet punya pix :P)

haa...tak ke comel bnda2 neh?

 kopiah pun boley~

huuu...
k e c e w a

kan best..
kalau dalam komik2 cintan cintun..

masa ni..dtgla sorg admirer..
yg nmpk, how important that stuff to me..

then.. bg kite satu bungkusan knitting tools..
segala benang, jarum ada dlm tu..
(ala..koman2 pun...ada la segelung benang dan satu jarum kait..dh kire sgt ok)

then ckp..
"nah, ambil la ni. sy taw ia sgt bermkna bg awk... sy hadiahkan untuk awk ye?"

atau..kalau yg spesis ego..

"nah ambik! ntah ceruk mana terjumpa. alang2 terserempak ngan ko, bg kat ko jelah" 
(pdhal, buat2 terserempak :P)

hurmm..sweetnya..
(terbawa2 oleh komik2 tu la ni....baru bc semalam..)

ok, kembali berpijak pd bumi yg nyata..

it's getting better now..
masih terkilan......tp, nk buat mcm mana.

"I won't knit until those knitting tools to dtg pd aku! uhh..benci kau"


haha.. dah mampu merepek2. mknanya, dh ok la tu.

hurm..dah maghrib pn..

out dulu.
Saturday, November 27, 2010 0 comments

like a 'roda'..


I've heard.. hidup ni umpama roda.

So True!

hurm.. at one point, kite akn rs bosan..dan berubah..
lakukan apa2 yg berkenan di hati..

as time past by..

suatu masa..kite akn kembali rasa bosan.. dan kembali pada diri yg dahulu..

..the same thing will keep on repeating..

and stops, when the roda meets the end of the road.


so.. don't be so condemning when people around you show changes..
it's a part of the 'boring' things..

they'll be back someday..

we'll never run far from the circle of life~
Thursday, November 25, 2010 0 comments

syukur dlm segala hal.


I have something in mind… something from my point of view…

There’s always something extra about each person.. what makes them unique in their own ways..
Some people blessed with good luck in everything they do…  Some just don’t. Often ruin things more than making them useful.

Some people blessed with good looks. Charming, from what ever angle. Some.. well, not too bad. Still, having all basic body parts.. but..there are also some, who don’t even have the complete set. Cacat. Ada orang, ada mata tp penglihatannya hitam, legam..tak nampak apa2.. ada org xde tangan, xde suara untuk berbicara.. xde kaki, terpaksa mengesot untuk bergerak..

I’m not saying they’re not blessed. Everything happens, got their own reasons.. mungkin ada la part mana2, dorg ni lebih.

Ada orang.. dah byk duit, tp.. tmbh lg duit. Macam2 cara. Baik, atau tidak.. rumah sudah besar, kereta bukan takat satu dua.. pakaian, bukan takat RM20-30 ke bawah.. yang wanita, alat2 make up lg.. bukan seringgit dua satu2 barang.. dan…ada orang, nak dpt duit pun susah. Rumah usang, atap bocor, anak ramai…kenderaan pun tak ada. Ada orang, paling tinggi yg termampu.. takat beskal..

Ada orang.. diberi nikmat, sihat sepanjang masa. Susah nak jatuh sakit. Boleh buat kerja dengan seoptimum mungkin. Bergerak ke sana ke mari tnpa byk kesulitan badan. Ada orang, sakit…terlantar atas katil. Matanya bergerak2, entah apa dlm kepalanya. Makan disuapkan. Ada org, tak dapat nak makan macam2 jenis makanan. Hanya mampu memandang. Ada orang tak boleh banyak bergerak, tak boleh angkat barang berat-berat, tak boleh kena panas. Ada orang selalu kena cuci darah, selalu kena cucuk insulin….

Hurm.. apa-apa pun, tiap orang ada kelebihan masing2.. juga kekurangan. Yang pasti, takkan ada yang sempurna. Belajarlah bersyukur dalam apa jua keadaan. Apapun yang menimpa, pasti ada sebabnya..
Bagi sy, jika kita dikurniakan rezeki..atau kelebihan di mana2.. bukanlah sekadar untuk simpanan sendiri. Pasti ada sebab kenapa Tuhan bagi kita kelebihan atau kesenangan tersebut. Mungkin untuk disebarkan, atau dikongsi sesame hamba. Bukan sesiapa pun kita atas bumi ni.. sekadar hamba je. Tak payahla nak mendabik dada, atau bersikap angkuh.. 

jasad sendiri pun, Allah bg pinjam je..

Sy suka contoh ni.. seorang yg kaya, banyak harta.. sy tak rasa Tuhan kurniakan saja2 kepada dia. Nikmat harta pun ujian juga. Kalau bersikap tamak, gagallah dia. Bg sy.. mungkin byk2 rezeki tu diberikan kepadanya agar dia bahagikan pula kepada yang memerlukan. Mungkin dia terpilih sebagai ‘tukang distribute’ harta, yang mana datang dari Allah juga.

Macam Rasulullah, Abu Bakar.. harta2 mereka disumbangkan ke jalan jihad. Yang tinggal, hanyalah sekadar keperluan..

Duit yg byk juga, last2 boleh buat manusia buta.. selalunya macam tu. Risikonya ttp ada…
Hurm.. kalau ada kelebihan dimana2, manfaatkanlah.. Manfaatkan pada jalan yang betul.
Bersyukurlah.. jgn selalu mengeluh. Syukurlah.. ada cukup jari untuk menekap2 keyboard ni, syukur..ada mata yg dapat melihat, ada lidah yg boleh bersuara, ada hidung, ada telinga.. cukup kaki tangan.. ada tempat tinggal, ada la duit sikit2..boleh la takat nak beli mana yg perlu.. ada laptop, ada motor.. senang nak ke mana2..xpela xde kereta pun..

Ada org.. hurmm… takde pun.. sesetengah drp apa yg sy ada ni…
Xpela xde byk duit pun..x secantik sape2 pun.. tak se-stylo mcm sape2 pun…tak..segenius, semewah, sebertuah, sesenang, sebaik, sesolehah, selembut sesiapa pun.. sy ada kelebihan sy sendiri..

Sy berSYUKUR ^^, (islah diri~)

yg penting, kite hepi~ org byk kelebihan pun kdg2 tak hepi jugak.. ada org dengki.. org buat khianat..kan2?

~life is about a "Persuit of Happiness"~


p/s: sempat je mencoret yek, revise tuk paper pukul 3 ptg ni pun blom btul2 mntap.. adeii.. xpe2, coret bnda baik. Tak merepek…xpe2 (nk sedapkan hati..hehe) wish me Luck ya! ;) <-- ayat celebs :p

Wednesday, November 17, 2010 4 comments

hari raya+kemerepekkan @.@


~assalamualaikum wbt~

haa..hari ni raya haji @ raya korban @ hari raya aidiladha kan?

"""so..zarin nak ucapkan, Selamat Hari Raya AidilAdha 
buat semua peminat2 yang sentiasa menyokong zarin..
doakan zarin sukses2 selalu, apatah lagi sekarang zarin dah di tahun akhir pengajian.
tanpa sokongan korang semua, zarin takkan sampai ke tahap sekarang ni.

terima kasih semua, maaf zahir dan batin. Luv u all ! hehe..."""

(erk..??!)

haha..maafla.. terbajet artis pulak hari ni :p
maklum sajala...pakai baju kurung..yg ntah bile pnye raya..
yg mana juga...kebetulan sama ngan baju kurung biru yg Lisa Surihani pakai masa preview Jgn Pndang Belakang Congkak 2..
 sebijik kowt..

(entah2 Lisa yg tiru saye.. :p)

haha..lg2 ngan Lisa.. aduyai, nk bwat cmne..
"dakulah peminat setiamu oh Lisaa.."

haha..

(erk, mcm tersumbat je mana2 kapilari dlm otakku neh..)

haish..abaikan...abaikan...
biasala.. melalut, merepek.. huhu..mmg hobi kan?

ade lg satu scene, bwat sy dilanda keperasanan ini..
hahaha

ms smpai kt umah Nenek.. kre nk braye kt situ la..
sy duduk la dekat ngan baby pak sdara sy tu..

sy mmg ske baby. sesampai jek, terus amik gambar dy..
(haha..eh..smpat la salam2 dlu ngan sume org..)

then..dtglah si Nenek dari belakang..

sy bingkas bangun, tak tersalam lg Nenek td..
pusing2..

"laa...anak b'tuah! Igt menantu sape2 la td..oloh laa..."
(sila bc ala2 org tua Tganu nyer style ye)

mmg la tak brp nk cam..
sengaja pkai ala2 diva sket ari ni.
opss..bukanla diva terlampau..
ala.. fesyen org muda2 skrg..pkai tdung lilit2 tuh..
nk jugek try..
(sy kan org2 muda jgk? :p)

muahaha..tp... 'Menantu'??
dah ada gaya mcm layak jadi menantu org ke??
haha..ni yg excited neh!
kakaka..
xleh kena provoke sket..
=.=

dah laa.. dah ada budak batch sy yg kawen bebaru ni!
haaa... langkah sudah dimulakan!
siapekah gerangan yg mengikut pasni??

hee...curious2..

(haha..ske sungguh mengusik. pe la zarin, pembaca pun nak diusik.. xkannya awk tu kawen muda yg amat cmni.. I know you lahh)

ske ati la.. sibuk je kata hati neh..

huhu..
erm..
bru je smlm balik Dungun ni..
esok dh nak pegi UMT lg..
huhu..
takut nk tinggal lame2..
xde org nak tgk2kan ketam tu

kalau mati, kena buang cepat2..
kalau tak, affect ketam lain..
affect bacaan..
dan..membusuk dgn kadar yg sgt cepat berbanding ketam laut tuh..

'wahai anak2ku..bertahanlah! mama balik esok untuk korang.. huhu..'

kerunsingan mengenai projek mmg melebihi exam final.
last paper, 25hb ni..
study pn, cincai2 jek..

..huhu..

dah la merepeks..

bg sesiapa yg xbalik raye..then nk tahu keadaan raya di Dungun, or..generally..part of Malaysia..
silalah melawat FB zarin, ada upload gmbar raya kt situ.. ;)

(bajet lg.. haha :p)

ohh...sudah tentulah, photographernya xde dlm gmbar..
not her style~
LOL

dah2..istighfar2....


huhu..

okela, penulis penat. ciao dlu~

Monday, November 15, 2010 2 comments

kcb, n my fav.couple


hehe..
hehehe..

ada apakah, suka sgt ni?

xde pape..cuma rasa hepi, walau tgh dilanda musibah

tahu apa?
kih2..

erm..
tau kan, sy baru saja menghabiskan KCB edisi special ramadhan, smpai ke ep.9
(yela, sy ada smpai ep.9 jek..huhu)

best!
sy ske KCB.

kali ni, byk konflik.

kalau perasan, byk situasi kekeluargaan

contohnya..
masalah untuk mempunyai anak..
masalah menangani anak
masalah..kematian anak..

ya, begitulah..

hurmm.. "mempunyai anak itu mmg kurniaan yg besar bg pasangan yg bernikah,
tp ia bukan satu2nya punca kebahagiaan" (Mas Azzam, 2010)

apa lagi.. bagi seorang ibu..kan?

jika tidak ada anak, tidak berkesempatan dipanggil ibu..umi..mama..
dan sbgainya..oleh anak sendiri

kui2...ckp psl anak pulak dah..
nak kata ada pengalaman..ishh..
nikahnya saja belum, masa ada anak pula..

hehe

errmm.. dlm cerita ni, sy amat tertarik dgn AyatulHusna..
huhu..

lucu mendengarkan..
tak kirala Anna, ataupun Azzam..
asyik mengatakan.. AyatulHusna itu kelihatan makin matang..
malah, kelihatan lebih matang dari mereka dalam soal kekeluargaan dan perasaan..

(hee...ade je org pernah ckp kt sy cmni.. xpadan ngan umo, tp..faham serba serbi soal itu.. 
adeshh.. ape nk buat, dah terlahir mcm ni.. huhu.. 
tp, xleh la nak dibandingkn ngan watak AyatulHusna itu.. 
dia kompem lg mantap peribadinya. mana la ada huha2 mcm diri ini..ehes...)

huhu..tidak sabar nak tgk smpai habis
entah bila la bru dpt smbung tgk..

hee..
then..satu lg perkara..

sy ada terlihat foto terbaru senior sy
yg selalu juga sy ikuti perkembangannya

hehe
alahai mereka nih, sweet sgt.
bikin jeles kot

huu..
mereka yg sy bg title
"Sweet Young Wedded Couple"

jgn marah, tp sy nk puji juga..
suami anda memang sgt hensem..

byk irasnya dgn mas Furqon
(demam KCB, hrp mklum)

kelihatan baik skali..

jgn cemburu..
tahan ajela..nasib badan la dpt hubby hensem, rmai la peminat..kueng3

yg bagusnya..
pasangan ini sgt memberi motivasi kpd sy..
agar bersabar

makin kerap sy tgk foto mereka, makin sabar lah saya..
haha

(apekah?)

yela.. sabar menunggu Mr Right..
jgn gopoh2 memberi kasih pada org yg salah

mungkin saja dpt jadi mcm my farevet couple tuh?

hehe..

kurang lebih, 3 tahun lagi..

amende merepek ni..

adoyai.. ngantok sbnrnya..tp, xleh smbung tdo..sbb ade keje nk bwat pasni

so..buat jela pape..asal x tdo..

okes.
Saturday, November 13, 2010 0 comments

Wanita..byk pntangan, byk juga ganjarannya =)

(sy copy direct dr FB, rsnya sgt menarik untuk dikongsi..termasuklah kpd sesiapa yg xde FB)

Alhamdullillahh..bersyukurlah kita terhadap Allah S.W.T kerana kita dilahirkan utk menjadi perempuan, isteri dan ibu..
dan kita dilahirkan utk menjadi umat Nabi Muhammad S.A.W
berusahalah mendekati Allah..tiada jalan yg terbaek selain jalan utk mendekati ALLah S.W.T tuhan sekelian alam..



1. Doa wanita lebih maqbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah s.a.w. akan hal tersebut, jawab baginda : "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."


2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.


3. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.


4. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.


5. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.


6. Barangsiapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah)lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah- olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.


7. Tidaklah seorang wanita yang haid itu, kecuali haidnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidh nya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohonampun kepada Allah dari segala dosa." ; maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan AllahTa'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya.


8. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku(Rasulullah s.a.w.) di dalam syurga.


9. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ehsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggung jawab, maka baginya adala syurga.


10. Daripada Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."


11. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.


12. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.


13. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.


14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung diudara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang dan puasanya)


15. Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w. siapakahyang lebih besar haknya terhadap wanita ?" Jawab baginda, "Suaminya" "Siapa pula berhak terhadap lelaki ?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Ibunya".


16. Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.


17. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allahs.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000 tahun).


18. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginyasetiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.


19. Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.


20. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.


21. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.


22. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orangyang berjihad pada jalan Allah s.w.t.


23. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.


24. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.


25. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.


26. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.


27. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.


28. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.


29. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.


30. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.


31. Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya,bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.


32. Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginya lapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.


33. Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya,memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keredhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya,tiap-tiap langkahnya dan setiap renungannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiadaseorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.


34. Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.




35. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuhrahmat.


36. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.


37. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan medapat pahala jihad.


38. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.


39. Dari Hazrat Muaz : Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api,maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.


40. Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatumalam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanya yang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).


41. Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat ?" Jawab mereka,"Tidak"Sabda Baginda "Seeloknya kamu sekelian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.


42. Wanita yang memerah susu binatang dengan 'Bismillah' akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.


43. Wanita yang menguli tepung gandum dengan 'Bismillah', Allah akan berkatkan rezekinya.


44. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.


45. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan mebinakan 7 parit diantara dirinya dengan api neraka, jarak diantara parit itu ialahsejauh langit dan bumi."


46. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat."


47. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat."


48. "Wakai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudiandibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian."


49. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya,menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat danmenjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya."


50. Sabda Nabi s.a.w. : "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungaiserta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman- taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api nerakadan selamatlah ia melintas Titian Shirat."


51. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.


52. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.


53. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat,tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.


54. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.


55. Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya,cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).


56. Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.



Berbuat baiklah kepada wanita, karena sesungguhnya mereka diciptakan dari tulang rusuk, dan sesungguhnya tulang rusuk yang paling bengkok adalah yang paling atas.Maka sikapilah para wanita dengan baik.” 
 (HR al-Bukhari Kitab an-Nikah no 5186)

sesungguhnya dunia ini sementara.. manfaatkanlah pemberian terbesar yg kita terima dari Allah Taala.. mungkin saja kita tak mampu utk menikmati hari pada esok hari.. bertaubatlah sementara nafas belum dikerongkong mu.. walaupon mengucapi "astagfirullahhal'azim allazilaa ilaha illah hualhayyu Qayyum wa a tubu illaih" ucapkanlah dengan sepenuh jiwa mu..  


Diceritakan di hari pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Dia dituduh bersalah kerana mensia-siakan hidupnya di dunia utk berbuat maksiat. Tangan kaki mata bibir hidung dan segala anggota badan menceritakan maksiat serta dosa yg pernah kita lakukan..sehingga kita takkan dpt melepaskan diri utk keluar dari api neraka yg maha azab..
sehingga bulu mata memberikan kesaksian bahawa kita pernah menangis kerana taubat dan takotkan Allah..


Allah memberikan keizinan kepada bulu mata utk membuat kesaksian.. 
“Silakan wahai bulu mata”

“Terus terang sahaja, menjelang ajalnya pada satu malam yang hening, aku pernah dibasahi dengan juraian air mata penyesalan mengenangkan segala perbuatan keji yang telah dilakukan. Bukankah rasulnya telah berjanji, apabila ada seora ng hamba yang ingin bertaubat, walaupun sehelai bulu mata sahaja yg dibasahi dengan air mata, demikian itu diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka, saya sehelai bulu mata, berani tampil sebagai saksi bahawa dia telah bertaubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan.”

Dengan kesaksian bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan segera dihantar ke syurga:

“Lihatlah hamba Allah ini masuk syurga kerana pertolongan bulu mata..”

dan pada saat hidup kita di dunia ini..jgn lah menangis utk pekara yg sia2..titiskan lah air matamu wahai wanita hanya utk Allah taala..
dan di saat hari pembalasan kelak tatkala anggota badan mengkondemkan kita..ingatlah bahawa air mata yg membasahi bulu mata kerana menangis takutkan Azab Allah, menangis kerana bertaubat itu lah yg akan mengeluarkan kita dari api neraka..


bagaimana sekiranya kita tidak pernah menangis kerana takotkan Allah? apakah yg akan bantu kita utk keluar dari neraka Allah? dgn solat kita yg masih belum khusyuk..dengan ibadat kita yg belum tentu ikhlas kerana Allah,
dgn kehidupan dunia yg penuh bisikan syaitan kerana mengejar dunia, lulus exam utk bekerja dgn gaji yg lumayan..membuatkan kita lupa yg kita pernah berjanji kpd Allah Taala bahawa kita diciptakan hanya utk beribadat kerana Allah.. marilah sahabat3.. berusahalah di jalan Allah..apalah yg kita hendak bawa disaat hari perhitungan,, berselawatlah kepada Nabi Muhammad S.A.W semoga kita mendapat syafaatnya dan meringankan kepedihan di padang mashyar di saat matahari sejengkal..berdoalah kita dpt berjumpa dgn Rasullah di akhirat kelak utk minum di telaga nabi..

semoga Allah mencintai kita..
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selainNya. Dan Rasullah S.A.W. sebaik2 pemberi syafaat. Hanya kepadaNya aku bertawakkal berserah diri".

hurm...



aku tidak pernah benar2 membenci kamu..
sekalipun aku mahu..



...aku tidak mampu.
0 comments

should've seen it coming..

hurmm.. sorry..

I shouldn't talk about this anymore.
but.. i can afford to avoid

can we actually give orders to our own feeling?
ok, if we do..
but..do the feelings actually follow you?

hurm...

dear diary..
I thought.. I'm done with it
I thought.. I'm strong enough now..

but..I guess I was wrong
not.. it's killing me from inside
no..not killing.

just.. hurting..

when I was facebooking, as usual..
I clicked d home button

guess what
there's a pic of 'him' on my homepage.

(jrg nmpk news about him, cuz I've blocked him. not that I hate, 
cuma sy bimbang diri sy xdpt nk handle ble nmpk apa2 berkaitan dy.  
I didn't mean to menyinggung perasaan sesiapa by blocking2 ni.. 
I'm just protecting myself from my own unwanted feelings
takut sy...hurm.. jadi mcm skrg..)

and I was like..

"..."
(speechless..)

I shudn't try to click on the
'view all ... comments'

and..I was thinking..

"nahh.. shud be no big deal. probably just chats between the siblings.."

so..clicked it.

and..

omg.. not like a thunder..
more like a.. snake bite to my heart..

they're talking about his marriage..
and.. a bit of clue on the girl.

tssk

hey..sudah2lah.. he's not into you anymore.. he got someone else..

I know..I am letting it go. but.. but..

but what? you're saying.. you still keep him somewhere in your heart?

I don't know...

what's d point.. just get over it okay

I am.......... I thought so..

hurm.. sabarlah...

ye..

u'll have ur own partner one day.. someone who deserves you

hmm.. am I still into him....? am I? am I not done with it?
am I still.. 'love' him?

hurm.. I don't think it's love. 
more to a memory..
which once occupy a very large part of your heart..

then.. what should I do? for God sake, I seriously want to let everything about him go..

I........ don't have any idea..
just be patient dear..


Huu..

ruined mood. again, I don't hate him. I hate myself even more now.
why it happens for me to feel such thing.

I SHOULD NOT BE BOTHERED!

and when these kind of things happen.. I usually end up whispering..





"hey Mr Right, where are you..? come save me.."



Friday, November 12, 2010 5 comments

itu la..ini la..

hye semua..
agak kurang kerap sy meng-update blog ini..
don't miss me ok?

keh3..
-melalut, abaikan-

assalamualaikum.

hurm..
curi masa update.

know what..
skrg, my beloved Mr Lappy bwat hal.
ape hal yg dy buat?
cmni..

background jadik serba hitam. 
start2 jek, terus terpampang my document, bukan desktop
taskbar juga hilang

bukan rosak.
file2 semua ada..
nak connect to d internet ke, nk buka pape applications ke..
kena guna cara susah..

tekan local c, then tekan program data, then microsoft, then tekan windows, then..
tekan start menu, then program..then, pilih la mana2 yg berkenan..

tak ke susah tu?

besenye, tekan je button start..dah kuar..
adoyai..
(tataw la kot2 ade cara lg senang, pakat main explore sendiri2 jek..huhu)

ottoke?

then..smlm..
hp plk bwat hal

adoi..
asalnya tgh ckp, then..tetibe mati..
(ofkoz la, xde bateri..)
so..cas mcm bese la..
salu je jadik cmtuh

ble on..
tetibe, ada bunyi keypad
(eh...ak mana set keypad sound..)

then..
bunyi lagu nokia tuh, masa dah isi no pin pe sume
(eh..ak mana ada bwat on start up tone..hurm..something wrong nih..)

on2 jek..
xde theme..
(ehh.. mana theme aku?)
try buka gallery
(eh..mana sume file dlm ni?? dlm memorycard ade jek.. tp, phone memory nyer barang xde!
ringing tone, wallpaper, image n bnda2 yg da mmg ada lam hp..sume hilang)

then..
try buka contact numbers.
(eh..ada la pulak..)

tekan messaging..
terus jammed

adoyai..

restart lg..
masih sama..
try tkan go to, tekan inbox..

(erk..ini jek tinggal?? sms2 yg dpt after restart.. yg sblm2 tu nye msg abes hilang..)

tekan lg messaging, nak tgk kat saved item..

(erk..hang lagi!)

skrg pn, masih cmtu..
xbrani dh nk tekan msging..

masih berfungsi, untuk create msg..calling2..
trima call juga boleh..

tp..
sgt curious, kenapa jadik cmnih
sblm2 ni, xpenah pun hilang sume setting ble on after a sudden shut down..

huu..
IRONINYA..

ari ni, sy plan nk g PC fair, kt KT..
sy plan b4 dua2 bnda alah ni rosak hokeh..

nak suh beli baru ke?

dah la pendrive kesayangan yg kecik dan canggih manggih tu hilang.
plan nk beli bnda tu je..

baru jek nak sayang balik hp nih..
dy bwat hal lagi..
plizz laa... org ngah berjimat..

simpan dwet tuk dslr dan sgala bagai lagi..
sy pn dah hilang mood nk berHP baru..
seriusly..

(sy rs, sy x beli pun..kot.. ape2 hp baru dlm masa terdekat nih..)

kalo muraa sgt..nnti la pk2 balik..

hurm..
ketam plk, mula bwat hal..
gaduh2
smpai mati..
hari2 ada je mati..

susah la cmni..
org nk start run exposure mggu depan..

daripada 26 ekor, tggal 20 ekor..yg hidup
tak tolak lagi yang xde kaki..

huk2..
kaki dorg tu yg penting, sbb sy nyer experiment guna kaki dorg je

huu..
minggu depan? ye..minggu depan..
ntah dpt balik ke tak..

sebolehnya, slagi x start, slagi tu sy x senang duduk..
slagi tu..sy rs x besh or excited tuk balik..

hari2..lately..mimpi ketam..
huhu
mati la..hilang laa...
T___T

hurm..

-kosong-
Sunday, November 7, 2010 0 comments

dia datang lagi..

siapa yg datang lagi? hehe
to be specific, bkn siapa..tp, ape.
..huhu..
it's the photography angau thing.
wuaa...wo yau yi dslr!

baru2 ni saya ada terjumpa satu web..eh, blog wordpress..
mengenai photography.


cambest la..sbb sy ni tak amik kelas photography ape kan..
minat je lebih..

mula2 page 1..page 2..page 3...dan seterusnya..
huhu..byk benda rupanya yang boleh dilakukan ngan dslr.

cerewet jugak sebenarnya..

kalau pakat hentam je shoot, gambar x cantik..
kena pandai main, aperture..iso..
then kena tau sudut pencahayaan mana yg best..
headroom..

garis horizontal, vertical..sendeng ke..
shutter speed..

ahaha..
of course la, sgt payah nak faham
sekadar teori..tanpa praktikal.

sy pun takde dslr nk dibelek2..

ckp ada button program lah..
auto lah..
apekebenda tu?
kalo usik, ape jadik?

huhu

curious.

(ke..nak guna je duit simpan, adjust2 sket ngan parent.. t dah keje ke, topup la balik..huhu..)

hoho..bunyi cam desperate je, owp?

haha..xde la desperate sgt. tp, ble skali mai kegilaan tuh..
tak tertahan jugak eden..

(mengada, digital camera kan dah ada sebijik.. guna jela yg tu..)

huhu..urm.. tp.. digital cam, xleh main2 aperture..xleh..err..
ala..byk la limitationnya..

(ele..nak tgkap gmbar je pun.. bkn nk buat jual, buka kompeni ke ape.. bkn taw sgt pun apa bnda tu leh bwat. skill pun tadak..)

a fren of mine ckp, kalau minat..ape salahnya..
just go for it la

(bro, you really influenced me larhh.. :P)

kinda true...
duit boleh dicari..kan?

(erm..tp, bnda tu kan mahal..? hobi org2 berada je tu.. kite ni, byk duit sgt ke..
simpan la tuk bnda len ke.. ckp nk g oc la..itu la..)

aahaha...dah start dah dilemma.. monolog dalaman segala..
adehh..
nak ikut kata yg mana?
fenim2..
yg mana lg utama?
(semua kehendak..bkn keperluan..tssk...)

kte ni plak jenis segan2..
kt Tganu ni, mana lah sgt nk blaja psl photography..
nk outing sume..mana gengnye?
(byk sggh kekangan..)

huu..dah mcm lelaki dh minat bnda cenggini
T__T

jgn salahkan aku..
my mom..xtawla masa umo brp..mgkin dah stat keje kot time tu..
b4 got married wif my dad laa..

ada slr.. yg filem punye..
ehh..kodak..

yeah..oldskul..
tp dah rosak..
xtaw la ape rosaknye

(see...born wif this genetic oredi)

my dad also.. he like photography when he was young..
(tp, xtertanya la pulak..guna camera ape, yg psti bkn slr..sbb mom je yg ada..)

see..again..
tak kira la, lelaki ke pompuan, genetic tu dah terturun pd si anak..
which is..Me.

ala.. nanti satu family leh guna bnda tu..
(membazir..membazir...:P)

ehes..pe daa..membantutkan minat jek..
;(

tgk la cmne..
(skali buat gila..jmpe yg ala2 murah..trus angkut..hahaha..
amik kau..bukan leh kira sgt si zarin nih)

dah la.. penat tulis lame2 psl bnda alah nih..
duk pusing ayat sama jgk..
dilemma tak abes2..

..hoho..


Monday, November 1, 2010 5 comments

kisah cinta Rasulullah dan Aisyah r.a ^^,


semalam sy tidur lambat lg.
huhu..

syok dgr ceramah 'kisah cinta Rasulullah dengan Aisyah r.a'
dah lama ada dalam laptop ni, tp tak terdengar..huhu

fuuhh...romantik!
sweet~
(bikin makin tak sabar nk kawen je)
hehe

we all know yg Aisyah kahwin ngan Rasulullah masa umo 6 tahun kan?
stat duk bersama masa umur 9 tahun..
dan Rasulullah masa tu..40 lebih (kalau slh sila betulkan)

sy nak cter la sikit mana yang saya igt

ni kisah cinta betul tau.
bukan novel, cerekarama, sinetron dan sebagainya..
bkn mcm romeo n juliet..
qaish dan laila..
dan bermacam lagi lah alkisahnya..


tak ikut kronologi yek..
hehe

untuk pengetahuan anda2 semua..
aisyah itu paling kuat cemburu berbanding isteri2 Rasulullah yg lain
juga paling muda

Babak 1:

ada suatu hari tu, ada sahabat yang memasak.
sahabat itu mmg pandai memasak makanan yang enak2
dimintanya Rasulullah untuk merasa makanan tu..
dijemputnya Rasulullah ke rumahnya..

Rasulullah bertanya..
"ini bagaimana?" sambil mengisyaratkn Aisyah di sisinya..
sahabat jawab
"hazihi la." mksudnya.. dia tidak.

Rasulullah pun jawab
"wa ana la." : saya pun tak nak..

sahabat pun balik..
tp, dy datang semula ke rumah baginda.
ajak lagi..

Rasulullah tanya lagi.
"ini bagaimana?" masih lg mengisyaratkan pada Aisyah..
sahabat itu masih dgn jawapan yg sama..

Rasulullah terus menjawab
"sy pun xnak"

3 kali sahabat tu ulang alik, tp rasulullah masih menolak
sebab tak diajaknya Aisyah sekali..

last2, barulah sahabat mengalah..
dijemputnya sekali Aisyah
setelah sahabat tadi pulang,
Rasulullah dan Aisyah bergegas bangun

sambil dorong-mendorong
"ayuh, kamu dulu.. kamu dulu"

hehe..sweet kan?

Babak 2:

ada lagi..

suatu hari, Aisyah masak sesuatu.
nak diberikan kpd Rasulullah
masa tu, Rasulullah di rumah Saudah, kerana giliran baginda di sana

maka, Aisyah pun bawa makanan tadi ke rumah Saudah

sesampainya di rumah Saudah, Aisyah berkata..
"kuuli..kuuli" (makan..makan..)

tp Saudah geleng2 kepala.
Saudah taknak makan masakan Aisyah tu..

Aisyah mulai marah..
kan Aisyah paling muda, tentu darahnya darah muda.
cepat marah..

"Kuuli ya Saudah!" (makan ya Saudah..makan.)

Saudah masih menolak.

sampai Aisyah makin marah, lantas dia berkata dengan keras..

"Kamu harus makan!"

"Tidak" kata Saudah.

"Kamu harus makan hai Saudah, kalau tidak saya lumuri muka kamu dengan makanan ini"
di ancamnya Saudah.


tetapi, Saudah tetap tidak mahu makan.

Habis kesabaran Aisyah.
dimasukkan tangannya kedalam makanan tersebut, lalu dilumurinya muka Saudah dengan makanan itu.

Rasulullah tertawa melihat kejadian itu.
Rasulullah cuba menghalangi pintu, agar Aisyah tak dapat lari.

Rasulullah berkata..
"Saudah, bangun.. bangun, balas..Lumuri pula mukanya!"

Saat itu, Aisyah dah tak dapat melarikan diri.

Saudah pun turut memasukkan tangannya ke dalam makanan tersebut, dan melumurinya pada muka Aisyah.

Aisyah pun kembali membalas lumuran tersebut.


Rasulullah tertawa melihatnya.

Aisyah yang mulanya marah, sudah hilang marahnya..

Saat mereka sedang asyik bermain, tiba2 Rasulullah terdengar suara Umar

Rasulullah mengira Umar mahu masuk, maka dengan segera disuruhnya..

“bangun2..cepat cuci muka kalian..”

=)

Tak pernah tahu pun kan, sampai macam ni keluarga baginda.

Rasulullah juga manusia biasa, terbuka.. tidak membuat sebuah keluarga tegang.

Babak 3:

Satu lagi kisah..
Pada suatu hari, ada orang bermain pedang di dalam masjid.
Rasulullah bertanya kpd Aisyah

“Engkau mahu melihatnya?”

“ya, saya ingin melihatnya ya Rasulullah..”

Lalu Rasulullah membawa Aisyah ke pintu rumah mereka..
Rasulullah berdiri di hadapan, dan Aisyah di belakang.
Aisyah menongkat dagu pada bahu Rasulullah, dan pipinya menyentuh pipi baginda

Hehe
(sweet~)

Lalu Rasulullah bertanya
“sudah cukup belum?”

“belum. Sabar ya Rasulullah. Jgn tergesa-gesa.”

Mereka masih menyaksikan lawan pedang itu

Rasulullah bertanya lagi..

“sudah belum?”

“belum. Usah tergesa-gesa ya Rasulullah..”

Sampai beberapa kali baginda mengulang tanya..

Akhirnya Aisyah menjawab..
“ya, sudah.. Ya Rasulullah..”

Aisyah menyambung..
“sebenarnya saya tak ingin pun melihat orang2 bermain pedang. Tapi saya ingin wanita2 muslimah itu tahu, ingin orang lain tahu bagaimana kedudukan saya di sisi Rasulullah dan kedudukan Rasulullah di sisi saya.”

 Hehe.. itu pun kerana kuatnya cemburu si Aisyah. Maklum sajalah, Rasulullah..siapa yang tak suka. Muslimah mana yang tidak minat..
Aisyah tak minat pun tengok main pedang tu..itu saja motifnya.

;)

Babak 4:

Ada lagi..
Awal-awal lagi sy dah bgtahu kan, Aisyah itu paling kuat cemburu. Selalu memperlihatkan kecemburuannya pada Rasulullah di hadapan isteri-isteri baginda yang lain.

Pernah.. suatu ketika..
Aisyah kehilangan Rasulullah, sedang waktu itu tiba giliran baginda di rumahnya..

Aisyah curiga..
Bimbang suaminya itu pergi ke rumah salah seorang isterinya.

Lalu diintipnya ke rumah2 mereka, tp..tetap ketemu.

Lalu dia pulang..
Rupanya Rasulullah di rumahnya, sedang sujud kpd Rabbnya..

Aisyah ternyata rasa bersalah kerana cemburunya yang berlebihan itu.

Babak 5:

Lagi kisah cemburu Aisyah..

Suatu malam, ketika baginda Rasulullah di rumah Aisyah..
Zainab datang..

Rasulullah meraih tangan Zainab, mahu bersalaman dengannya..

Aisyah seraya berkata..
“Hazihi Zainab....Hazihi zainab...”
(itu Zainab tu..Zainab tuu..)
Kira macam warning la..hehe

Aisyah jealous.

Rasulullah pun terus tak jadi bersalaman dengan Zainab.
Sedar akan kecemburuan isterinya itu.

Apa lagi, Zainab pun marah la..
Kerana si Aisyah, Rasulullah tak jadi bersalaman dengannya

Akhirnya dia marah pada Aisyah.. Aisyah membalasnya..
Bertegang urat seketika..
Keluar kata-kata yang tidak enak didengar..

Saat itu, Abu Bakar (bapa Aisyah) melalui rumah itu..
Terdengar suara puterinya sedang bertengkar dengan isteri Baginda yang lain..
Marah dia..
Puterinya itu cari pasal lagi..

Saat itu, iqamah sudah berkumandang. Abu Bakar berteriak, memanggil Rasulullah

“Ya Rasulullah,keluar.. ayuh kita solat! Suapkan tanah ke mulut mereka itu.
Sudah..sudah.. suapkan saja tanah ke mulut mereka itu..”

 kerana mereka bertengkar gara-gara cemburu..

Mendengar saja suara Abu Bakar, Aisyah terus diam. Takut.

Selesai saja solat, Abu Bakar terus ke rumahnya.. marah padanya.
Aisyah hanya mampu terdiam mendengarnya..

Huhu..

See..Rasulullah takde pun nak marah2. Baginda sabar saja.

Ditegurnya di lain masa..

Ada lagi..tp, cukuplah sekadar ini dahulu. Kalau mahu cerita semua, tak habis satu hari.
hehe

p/s: sumber dikupas dari kitab dan hadis2

 
;