Sunday, December 20, 2009 1 comments

sesudah asar.. KEMATIAN!

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar . Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran tau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

ANDA 40 HARI
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka Malaikat Maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita s epanjang masa. Akan terjadi Malaikat Maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun Malaikat Maut ini wujudnya c uma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

TANDA 7 HARI
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

TANDA 3 HARI
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi K anan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

TANDA 1 HARI
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

TANDA AKHIR
Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula. Sesungguhnya mengingati mati itu adalah bijak forward this buletin...may ALLAH SWT bless you.

Saling berpesan2lah sesama kita.....

Thursday, December 17, 2009 0 comments

Hijrah 1431..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang..
Assalamualaikum wbt..

Maghrib tadi menandakan kedatangan tahun yang baru dalam kalendar Islam.
Dah masuk tahun 1431..
Masuk sem baru..
Dengan azam baru..

Maghrib tadi, tinggal aku dan Kak Niza saja di rumah. Yang lain sudah berangkat ke Daurah Murobbi. Kak Niza baru pulang mengajar tusyen, dan dia pergi seusai Isyak. Aku pula, tak dapat mengikuti daurah itu, atas sebab tertentu..

Aku tak dapat Iqamat dengan lancar. Saat bibir mengucap "Ashadu an la ila ha illallah..", aku jadi sebak. Terbayang amalku sepanjang tahun lepas. Tahun 1430.

Maghrib tadi..aku solat berteman air mata. Terbayang dosa2 yang telah aku lakukan.. yang sengaja atau tidak, yang kecil atau besar.. Terasa begitu kerdil dan kecil aku di hadapanNya.. Terasa bahawa aku terlalu lupa untuk mengingatiNya sepanjang aku meminjam nyawa yang diberikan.. Terasa hina sekali untuk menagih keampunan daripadaNya...tidak tahu, apa yang dapat dijadikan bekal untuk hari itu..

Aku terlalu berdosa.

Namun, Alhamdulillah, aku bersyukur kerana masih diberi kesempatan untuk hidup hingga saat ini. Masih diberi kesempatan untuk memperbetulkan apa yang salah..

Aku juga bersyukur dengan keputusan peperiksaan yang diperoleh. Walaupun agak mengecewakan, aku pasti ada sesuatu yang lebih baik Allah rancang untukku. Mungkin jika aku tidak diuji sedemikian, aku tidak akan merasai 'rasa ingin kembali' seperti ini..

Ya, aku yakin ini hikmahnya..

'...Ya Allah, telah kau berikan peluang ini untukku. Aku sangat berterima kasih kepadaMu. Aku terlalu hina untuk meminta keampunan dariMu, namun..pada siapa lagi aku bisa mengadu Ya Allah? Aku harap Ya Allah, jika Engkau masih sudi memandang padaku..mendengar doaku ini, maka.. teguhkanlah hatiku untuk terus mengingatiMu.. Aku terlalu lemah, terlalu rapuh dengan keindahan dunia. Aku merasakan tidak layak meminta2 dariMu, tapi aku masih mengharap agar Kau rahmati teman2ku, orang tuaku, dan semua muslimin serta muslimat di bumi ini. Kau bimbinglah mereka, berilah peringatan jika mereka terlupa dan jadikanlah mereka manusia yang berguna.. Ya Allah, aku tahu Engkau masih menyayangi aku..kerana Engkau Maha Pengampun segala dosa..'

teringat pula kisah Qaniah dan Dr Muslih setelah di-refresh oleh kak niza.. atau seperti yang org kata..kisah penulisnya itu ..
bahagianya mereka. Iman kedua-duanya sangat mengkagumkan..padanlah dengan keteguhan 'Qaniah' yang begitu menjaga maruah diri selaku seorang muslimah.. dan Dr Muslih pula, begitu sabar dan tegar menjauhi hubungan di luar syara'.

Aku pula? layakkah aku memperoleh teman sebegitu? Yang tegar membimbing aku aku bila tersasar, yang sabar menuntunku ke jalan yang diredhaiNya? Ya Allah, janganlah Kau hadirkan kekurangan dan keburukanku dlm keturunanku.. biarlah mereka jauh lebih baik daripadaku..

'Ya Allah..Aku cuma mampu berdoa..Terserah Engkau menentukannya. Aku redha, kerana Engkau lebih tahu apa yg terbaik buat hamba2Mu.. semoga tahun ini lebih baik dari tahun2 sebelumnya.. Amin.'
0 comments

Rahsia Melalui Tulisan Dr Fadzilah Kamsah

Pertama : Tekanan

i. Tekanan yang kuat
Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas.
· Sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif

ii. Tekanan yang ringan
Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas.
· Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit

Kedua : Bentuk Tulisan

i. Tulisan yang bulat-bulat
Semua huruf ditulis dengan bulat
· Emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif)

ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper
Tulisan yang angular dan sharp
· Rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical)

Ketiga : Kecondongan

i. Condong ke kanan
· Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dgn orang lain, peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih
sayang, berani, pemurah

ii. Condong ke kiri
· Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat setia kepada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka
campur orang

iii. Tegak
· Systematic, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh-gaduh, suka ambil jalan
tengah

iv. Campur-campur
· Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam orang perempuan datang bulan (maaf)

Keempat : Kerapatan

i. Jarang-jarang
· Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.

ii. Rapat-rapat
· Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut

Kelima : Pada huruf J, G, Y, Z

i. Ada ekor
a) Besar, panjang dan sempurna
· Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih & penyayang, pemurah, mudah kesian pada orang, mempamerkan tahap kerajinan

b) Kecil, pendek dan tak sempurna
· Tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalam diri

Keenam : Pada palang huruf kecil T (t)

i. Tinggi
· Tahap aspirasi tinggi
ii. Rendah
· Mudah berpuas hati, cita-cita rendah
iii. Tengah-tengah
· Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana


p/s: yg manakah satu ciri2 korang??

Monday, December 14, 2009 3 comments

he and she..released.

new artwork released..hehe
sekian lame...akhirnye terhasillah jua setelah mndapat boost from pres..
arigatou!
good luck to what ever you do!!


Berani kerana Benar!!

ini saje setakat ni...
Dalam apa jua yang kita lakukan, letaklah Islam dihadapan..InsyaAllah, kamu berada pada jalan yang benar.
Saturday, December 12, 2009 0 comments

7 jenis muka mayat di dlm kubur...

1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Kawan-kawan syirik ini jangan buat main-main, dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya.

2. Mayat yang mukanya berbentuk babi. Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar.

3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.

4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram banyak contohnya. Antaranya mencuri... harta yang haram. Merompak... harta haram. Melesapkan duit kawan... harta yang haram.

5. Mayat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruh tubuhnya. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata orang dan mengumpat orang.

6. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai. Itulah mayat orang yang suka makan riba'.

7. Mayat yang wajahnya tersenyum Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh.

Regards: yusra Fster

Friday, December 11, 2009 8 comments

Terukk..

Sy sgt teruk..huk2
keputusan kali ni sgt menyedihkan..
sy masih tak bagitau mak dan ayah..
Sy tak nak kena marah..
tak nak tgk dorg sedih..kerana sy.

terukk..
.
.
.
sy sgt terukkk...
........

z1: padan muka..sape suruh tak blaja betul2
z2: hurm...
z1: dalam kelas bkn nak fokus.. duk buat assignment, report. Bile free, tak plk buat keja2 tu..
z2: hm..bz..
z1: bz apenye..bukan ade join pape pn. Duk umah online je keje.. Nak nmpk study, huh..tggu test la..
z2: yela2..sy tau.
z1: dh tahu..buat lagi. Ha lagi satu, kuat sungguh bertangguh.. Dah la, berubah la zarin..Buat la keja2 tu seawal mampu..tak rugi pn. Untung ade r..
z2: sy tau sume tu, tp sy buat jgk. Org lain pn ade je yg bertangguh..dorg pn bkn senang nak ubah habit tu..
z1: hm..takkan nak ikut org. Bertangguh takkan bawa kite ke mana.. slow2 la..
z2: hm..
z1: sy bkn nak pksa..sy tak suka paksa2 nih..awak pk sendiri la. Dh besar kn.. Yang lepas tu, lepas r. Kite usahakan yg akan datang ni.
z2: hm..k
z1: Gud luck r..All d best. U have more potentials than this.. Jgn lupe bermohon kepadaNya.. dan jgn lupe..semua yang berlaku, ada hikmahnya..cek balik kat mana silap..
z2: thanks.. still sad, but better I guess..
z1: ur welcome..

monolog bersurai..

hm..korg jd saksi. sy nak kena improve nih.. at least makin naik.
hmm..
wlau pe pn, masih sedih..huu
Sunday, December 6, 2009 2 comments

It reminds me of my beloved frens I have..


"Innocence"

Waking up I see that everything is okay
The first time in my life and now it's so great
Slowing down I look around and I am so amazed
I think about the little things that make life great

I wouldn't change a thing about it
This is the best feeling

This innocence is brilliant
I hope that it will stay
This moment is perfect
Please don't go away
I need you now
And I'll hold on to it
Don't you let it pass you by

I found a place so safe, not a single tear
The first time in my life and now it's so clear
Feel calm, I belong, I'm so happy here
It's so strong and now I let myself be sincere

I wouldn't change a thing about it
This is the best feeling

This innocence is brilliant
I hope that it will stay
This moment is perfect
Please don't go away
I need you now
And I'll hold on to it
Don't you let it pass you by

It's a state of bliss, you think you're dreaming
It's the happiness inside that you're feeling
It's so beautiful it makes you wanna cry
It's a state of bliss, you think you're dreaming
It's the happiness inside that you're feeling
It's so beautiful it makes you wanna cry

It's so beautiful it makes you wanna cry

This innocence is brilliant
Makes you wanna cry
This innocence is brilliance
Please don't go away
Cause I need you now
And I'll hold on to it
Don't you let it pass you by

This innocence is brilliant
I hope that it will stay
This moment is perfect
Please don't go away
I need you now
And I'll hold on to it
Don't you let it pass you by~

avril

p/s: luv y'all forever n ever lahh..


Saturday, December 5, 2009 0 comments

Lagi tentang mereka yg bahagia..

tak jemu menceritakan kisah mereka..
kerana peristiwa ini sgt dekat dgn sy...sepanjang sy membesar..
selalunya, bila ada event camni ni..keje sy, tolong bg beg telur kat tetamu, angkat lauk..ataupun, basuh pinggan...
kerana masa itu sy tidak sebesar skrg..

meski baru kenal, kelihatan mesra sekali..
huhu... semalam cik Amy dtg umah Nek.. sj jalan2. Skali dgn parent dy la...
melawat tunang. huu..
sy baru balik shopping ptg tu..g beli brg2 tuk kenduri nanti r..
blik je, trus singgah umah nek.
tu sempat jumpe dorg tu..

comel je cik Amy.. tak byk ckp. senyum je keje...
sesekali mata tertumpu pada TV yg terpasang..
Malu agaknye..hehe..
Ayah Ren pn, xde la byk ckp sgt...
sesekali mencelah gurau senda bakal Mak mertuanya itu..
hehe..nak amik ati r katakan..
takde plk bercakap ngan cik Amy..
Malu jgk agaknye...

pas asar, dorg mula bergerak pulang ke Kemaman..
Pihak cik Amy bwk brg2 yg nak djadikan hantaran..
exchange pn berlaku..

"eh..same r kasut. jenama Sembonia gak dua2.."

huhu..kebetulan. Baru la nmpk dorg bercakap..
Ayah Ren bg kemeja ngan seluar kaler kelabu.. then, dy tnye r cik Amy..

"ke..nak kaler hitam.? ade jgk ni"
"kaler hitam r.. smart cket.."

Senyum..

huhu...baru kenal pn, mcm da lame kenal lagaknya..
dah sedia terima someone yg, tak brp nak kenal tuk dijadikan teman hidup..
huu...bagusnyee...
kata org...'cinta lepas kawin' manis.. lg manis drp yg dh kapel bertahun2 lamenye..
sbb, semuanya baru. banyak surprise..huhu
mcm kisah Qani'ah dan Dr. Muslih dalam Pemilik Cintaku Selepas Allah dan Rasul..
tp rs sume tau kot..tu kisah penulisnya sendiri..hehe
sweet..

sabda Rasulullah..
"Tiada yang lebih membahagiakan dua orang yang saling menyukai kecuali menikah"
riwayat Suyuti

semoga kekal ke akhir usia r hendaknya...

mau skali cabut je kalu x cuti krismas nanti..
kalu x...sape nak jd 'camerawoman' ??
hehe...
Saturday, November 28, 2009 5 comments

suatu masa dalam hidup ini..

Baru-baru ni, sedang sy mencari kertas untuk melakar design bilik yg baru dicat tu, sy ternampak la beberapa buku yang mcm dikenali..


“oh, ni buku conteng masa aku lower form dulu ni..”


Then saya belek2 la..huhu, mcm2 kat dalam. Ade jadual belajar la, ada kata2 semangat la..tips pelajar cemerlang la..yela, bersungguh-sungguh nak dapat 9A PMR.. (Alhamdulillah..syukur) mcm tak percaya je, se-semangat tu..

Then, sy ambil fail yang tersusun kat tepi buku td..


”eh..ade lagi fail ni..”


Huhu.. tak sangka.. fail kuning ’Minggu At-Taaruf’ kist ada lagi dlm simpanan.. masa tu kecik lagi..baru masuk form 1. Biasa la..first year baru nak sesuaikan diri.. ada la masanya tak puas hati ngan kawan..


Ada la sorang ni, second intake..ke, dftr lmbt camtu la.. Baik. Tapi sy tak rapat sangat dgn dia..tak tau la kenapa ramai sgt yg suka kwn ngan dia..huhu. masa tu tak kenal sangat lagi.. Nak dijadikan cerita, dia ni selalu sakit. Masa tu sy jadi AJK Kebajikan dorm Ummi Sulaim. So, selalu jgk la teman dia kat dorm. Tp, masih jg tak rapat..huhu..

Hinggalah satu ketika..


“asyik sakit je, org pn nk g study kt kelas gak. Tau la bdk pndai..”


saya tulis kat satu buku. Kaler merah.. Jiwa budak yang tak matang lagi melepas geram..

Akhirnya, ada org yg baca then, sampailah pd pengetahuan dia. Sy dapat tahu yang ‘dia’ tahu bila dia bg sy satu surat.. surat nak mintak maaf pasal selalu susahkan sy, ade lg..tp sy dh tak ingat ape dia tulis.. Pastu sy pn reply la surat tu, ckp sy maafkan, lgpn bkn slh dia..sy yang salah fhm..berburuk sangka camtu..sy yang patut mnta maaf.. Ironinya, selepas kejadian tu..kitorang selalu berbalas surat. Ada saja yg menjadi topik perbualan. Huhu..walaupun duduk satu dorm, satu kelas.. Kitorang dah jd best frens plk..smpai skrg. Saya sangat sayangkan dia.. Namanya Sue…


Berbalik pula pada fail-fail yang sy duk belek td tu..sy lihat, banyak notes yang sy sendiri buat..buku latihan yg sy beli banyak yang terisi..walaupun takde la terer mana pun, tp sy boleh lihat yang sy bukan seorg yg pemalas..seperti skrg. Mata saya tertangkap pada sebaris tulisan pada belakang satu kertas exam..”Aku frust dengan sejarah!!!”. Huhu, emo sungguh bila tak dapat jawab yang terbaik. Walaupun tak berapa minat subjek tu.. Satu perasaan yang aku dah tak punyai sekarang..


Sy belek lagi..huhu. takde pn sy tertulis atau terconteng ape2 berkaitan ’hal’ tu..meskipun tanpa diminta, tiba-tiba digosipkan dgn beberapa org pelajar, sy takde la termakan sangat. Kononnya jual mahal.. Pelajaran tetap nombor satu. First thing first.. tapi takleh lari jugak la dari meminati..Sy rasa bukan minat, lebih kpd kagum mungkin..Biasa la, budak2 kan...sy pun takde la cter kat rmai org. Rahsia2 je..Walau apepn, terima kasih la buat yang rajin2 sgt beri burger tiap hujung mggu tu..Rezeki jgn ditolak, kan? Huhu..bab makanan, sy on je..but I’m sure you will have someone better..aminn


Terbaca satu hadis semalam...sekadar renungan..

”sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hingga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid”

riwayat Hakim, Ibn Asakir, al Dailami dll.


Dulu, selalu jugak study kat library..selain kat dlm kelas. Oh, teringat pula satu masa tu, aku sungguh2 mencari bahan pasal kiamat..bukan ustazah suruh pun, tapi rs minat nak tahu. Bagusnye masa kecik2. Benarkah sekarang ni sy sgt sibuk utk semua tu..? kena banyak muhasabah balik ni..


Banyak dari pengalaman manis yang saya ada tercipta kat sekolah tu.. hubungan dengan cikgu baik sangat, walaupun sy antara yang sedikit pendiam bila kat sekolah. Kat dorm, lain cter la..sama2 budak pompuan je tau.hehe.. split personality ke? Entahlah..


Form 2, kitorang duk kat dorm hujung...some student ckp, dorm tu ’keras’. Agaknye la.. sebab ada jgk kejadian histeria berlaku.Agak menakutkan la masa nak menenangkan dorang. Ada sekali tu, kitorang (all members of Ummi Zar) buat BBQ kat belakang dorm tu la. Seronok! Tp.. ade sesuatu yang mencurigakan tertangkap oleh kamera sy.. sy cuba tgkp gmbr dari katil atas (double decker). Masa amik gmbr tu xde pape pn.. bila cuci, tgk ada bnda kaler putih memanjang ke bawah( dari kamera ke katil yg sy amik gmbr tu la) kat tepi gmbr, org ckp mcm kaki.. nak kata tali kamera, talinya kaler kelabu. Nak kata ada tali bergantung dari ceiling, xde pape pn yg bergantung kat ctu..hm, smpai skrg still misteri.. taknak la fikir, karang masuk mimpi plk..hihi


Masa nak masuk form 3 plk, agak berdebar la sebab nak kena duduk skali ngan akak form 5. dorg kan lagi senior, segan r...takut takleh nak buas2 sangat dh.. dah la tak rapat sangat ms tu..

Rupa-rupanya, dorang sangat sporting..sangat seronok rupanya duk ngan dorg, leh tau cerita baru..selain cerita batch kitorang je.. suka tengok dorg study. sy pn selalu je kacau dorang. Yang best skali masa jamuan akhir tahun r.. ada game sume..main make up tutup mata la..(dah lupe nama game tu ape). Saya menang nombor satu plk tu..huhu. cik Aisya Falaini yang jadi modelnye..hihi. ade persembahan, makan2..Dorm tu, penuh ngan belon. Semua katil ditolak ke hujung so that ada ruang kosong kat depan. Memang best r sume member As-Syaima.. sampai skrg pn, hubungan ngan akak2 tu still baik..walaupn, ade jgk yg lost contact..

Kat kist jgk, nasib sy boleh dikatakan sgt baik la.. setiap kali ada cabutan bertuah, pasti sy akan dapat. Bukan kesemuanya, tp..most of them la. Saya pn tak tahu rahsianya..hihi.. ramai jgk la yang jealous..


Bila diingat-ingat kembali camni.. baru sedar yang saya dah takde semangat seperti seorg student. Masa lebih banyak dihabiskan menghadap laptop.. sejak duk rumah sewa ni jgk, sy dah jarang involve aktiviti yang UMT anjurkan.. stdy selalu last minutes. Pergaulan pn tak berapa nak jaga. Kuiz dan test tak dipandang serius..lab repot slalunye, copy je keje.. tak tahu lah ke mana hilang spirit tu..


Takde jadual belajar, kurang motivasi... selalu bermalas-malasan.. kesihatan pn tak jaga sangat..bantai je semua makanan..Aduhai, ape nak jadi ni zarin? Umur makin meningkat, nanti nak tempuh alam kerjaya plk, kalu tak master.. malas-malas mcm ni, sape yang nak ambil bekerja? Apatah lagi nak tempuh alam rumah tangga..eish, terlalu kebudak-budakkan lagi utk semua tu..


Bangun la zarin, awk tu dah besar..bkn lagi budak sekolah. Awk patut lebih rajin lagi.. study sepatutnya menjadi priority awk buat masa skrg ni.. bukannya mengisi ruang dengan berangan-angan. Zaman sekolah memang seronok, sebab sekolah yang jaga kita. Tapi sampai bila nak harapkan orang lain, you have to jaga urself la my dear..

Saya taknak diri saya yang akan datang kesal dengan diri saya yang sekarang…saya tak sebodoh itu untuk merosakkan masa depan saya… saya seorang yang cerdik, bukan sekadar pada nama saja.. aja-aja fighting!!

p/s: kepada kawan2 yang masih lagi hanyut, tak nampak arah hidup.. mari kite sama2 improve hidup kite. bukan untuk sape2, untuk diri kita jgk..utamakan yang perlu dahulu diutamakan.. kita adalah sebaik-baik ciptaan, bukan?
Saturday, November 21, 2009 0 comments

Sedikit mengenai 'angels' kite

Malaikat

Makhluk halus yang dijadikan oleh Allah daripada cahaya ( Nur ) yang tidak kelihatan oleh Manusia. , pekerjaan mereka adalah sentiasa mengucap tasbih dan tidak pernah mengingkari perintah dan larangan tuhan.

malaikat tidak terkira banyaknya , tetapi daripada Al - Quran terdapat sepuluh malaikat yang patut diketahui ...

  • Jibril

ketua segala malaikat . di tugaskan membawa wahyu kepada rasul

  • Mikail

Malaikat yang ditugaskan untuk menurunkan sesuatu yang berkaitan rezeki seperti mengatur angin, kesuburan tanah dan sebagainya

  • Israfil

Malaikat yang di tugaskan meniup shur ( trompet ) di hari Akhirat . Tiupan pertama, membinasakan keseluruhan alam Dan tiupan kedua akan membangkitkan dan menghidupkan kembali kembali makhluk

  • Izrail

malaikat maut , ditugaskan mecabut nyawa makhluk

  • Raqib dan Atid

Malaikat yang diberikan tugas untuk mencatat amalan baik dan keburukan yang dilakukan oeh manusia di dunia ini. selepas kematian manusia segala laporan amalan akan disimpan untuk dihitung kemudian hari.

  • Munkar dan Nakir

Diberikan tugas untuk menyoal manusia yang telah Mati di alam kubur ( barzah )

  • Ridwan

Malaikat yang diberi tugas untuk menjaga shurga dan nikmatnya.

  • Malik

Malaikat yang diberi tugas menjaga neraka
Saturday, November 14, 2009 0 comments

OC-sick again..


today Lida and her family (minus kak Lisa) came to my house..
she's in her way home to Klang. from UiTM Dungun.. sem break.
Mum's d best friend with her mother.. childhood frens.. that's why they used to come to our house.

I heard they talked about kak Lisa..
she's a pramugari..(lupe in English pe..)
she went somewhere far this time.. couldn't recall what's that place called.
but, somewhere in Brazil. I'm positive.
It took almost 16 hours to get there..
tired, but worth for free OC tour. isn't it?

she must've got lots of allowance for that..
the maximum she got before about rm8xxx..
just 25 and already have all that money...what a life.

wonder...when will I be there..
(wu...nak g OC gak lagu mana skalipun..)
Sunday, November 8, 2009 3 comments

pertunangan..selesai sudah. Alhamdulillah..

kate bapa saudaraku itu..

hihi...akhirnya, kawen jgk dy.
last adik ayah yg xkawen2 lagi...

semalam sy ada la ikut g htr dy kat rumah si bunga tu..
kt kemaman.
hihi...rs comel lak situasi gtu..
bwk htrn..5 berbalas..er brp ntah, lupe..
rmai2 sume..(ye la, adik bradik ayah rmai, 12 org..tp bkn sume yg pegi)
sempoi sggh dy, pakai bju petak2 je..
malu2 je dorg..

yg paling rs geli ati skali ms ayah sy n wakil si perempuan tu nak stat bincang r..
bermadah-madah plk dh...
mcm dalam tv plk..
hihi...
oh ye, tok ki da lame meninggal, so byk kali jgk r ayah yg tlg urus, jd wali.. tuk adik2 dy.

sy x pay attention sgt pe yg mereka bincangkan sbb sy jd camerawoman..hehe
sy mmg suke tgkap gmbr, masuk dlm gmbr pn suke jgk..hihi, tp nak tgkp gmbr yg cantik cam profesional nyer x reti r.. still working on that.
sorry lah ye kalu gmbr tak lawa..

lg 1 perkara menarik ttg ni..
pak sedara sy tu, Ayah Ren insyaAllah la akan diijab kabul dgn anak yg ketiga. dgr2 nnti nak buat sekaligus ngan kakak2 atas dy.
asalnye kakak2 dy yg plan dulu, tup2 adik yg ketiga lak tunang dulu..
hihi...
Ayah Ren bru je knal dgn Cik Amy tu..
xde pn kapel2 nih...
abg ipar dy yg kenalkan..

(hehe..kata org, perkara yg baik, xusah dilambat-lambatkn, btul tak?)

kendurinye buat after krismas.. xpasti r nikah ke pe..tp ada event r 26hb12 tu..

sedih plk...
nti nenek duk sorg2 ke erk? selama ni Ayah Ren r yg duk ngan Nek..
hm...
Monday, November 2, 2009 0 comments

hurm...

last nite..( ke..mlm sblm tu...??)
the same phenomena happened again.. i mean the rainbow around the moon thing.
i tried to look at it, who knows I might see the clouds creating ALLAH's name(like what my friends claimed in the previous one)

well.... i saw nothing.
(myb sbb org soleh, solehah je kot nmpk..huhu)

hurm.. i don't really have good stories to write..
lately, I messed up lots of things..

I'm sorry... didn't mean to hurt anyone..
believe me that this is better.
Sunday, October 11, 2009 0 comments

Sungguh, Tak Tertahan Lagi...

oh Tuhan...sekali lagi terdetik di hati, buat hari ni..
tentang dia dan gelak ketawanya yang menghibur hati..
tentang senyumnya dia tak kira nak marah @ sedih..
tentang lewatnya dia ke kelas setiap hari..
tentang ramahnya dia menambah teman..
tentang tensionnya dia bila aku terlupa nak bawak assignment dia..

hmm...sebak.

Aku memang tak pandai nak meng-express-kan rasa sayang aku pd dia..
bahawa aku sangat menghargai dia...
Sungguh, hanya Engkau yang tahu apa yg aku rasa..
yang aku sentiasa mengharapkan kebahagiaan dia..
yang setiap luka menimpanya...aku turut merasa..

Ya Allah...tak tahulah nak explain mcm mana..
sesungguhnya hanya Engkau yg tahu..
betapa hati aku sangat sedih saat ni..
sedih teramat..
aku merasa sangat perit menerima takdiran ini..
masih terkejut.

Ya Allah, aku tahu Kau maha Adil..
tiap aturanMu punya hikmahnya..
Kau tahu kemampuanNya menerima ujianMu ini..
mungkin ia juga kifarah dosa baginya..
sungguh beruntung dia, disayangiMu..

Tapi, terasa ujian kali ini sangat berat diterima..
meski bukan aku yang Kau uji..
namun sebagai orang yang menghargai kehadirannya,
aku sangat merasa tamparan ini..
ya Allah..berikanlah kekuatan..

Ya Allah, Ya Allah, ya tuhanku..yang Maha Penyayang, Maha Pemurah...Maha Menyayangi..

aku bermohon padaMu...dari hati yang hanya Kau ketahui isinya..
rahmatilah dia..
berikanlah dia kekuatan...
berikanlah apa jua bentuk keajaiban,
agar dia cepat sembuh..
agar hari-hari mendatang masih seperti dulu...
agar gelak ketawanya juga tak pudar..

pulangkanlah dia seperti mana dirinya yang aku kenali..

amin...
Thursday, October 1, 2009 4 comments

galeria


welcome to d gallery.. if you want the original copy (without banner), just let me know. I'll send them to you right away( kalu x bz la)




(lelaki pn ade jgk..versatile)


these are few pics I've made..kindly leave comments ok( if u don't want, it's ok. tak wajib pn)
4 comments

me n avril

COMPLICATED... d first fall.

I don't really know why I adore her that much.
just love to hear her sweet and cheeky voice.
the songs...deep meanings within the lyrics.
(love d unique slang also..)
huhu..my new artwork...
She's in Me!

the first artist edit of the star.
(I'm kinda new...looks a bit fake isn't it?)
p/s: Avril, don't angry with me plz =) keep on writing good songs okay! luv ya
Wednesday, September 30, 2009 0 comments

the moon I saw...

Ha....for YM-ers, mesti tau saya ckp pasal ape.
Ni la dia gambar bulan yang saya ajak korang sume tgk td.
ops..ni bukan gmbr dia, cuma mcm ni la(curi kat google je ni)..can't take d pics coz kamera hp buat hal.

kat ostel dgr2 sume pakat tgk rmai2..
saya duk umah, tgk sorg2 je la...huhu


it's bird!
it's an aeroplane..
no! it's what we call halo.

Both the sun and moon have "halo" affects when there are clouds high enough in our atmosphere (like about 20,000 feet or so).

What happens is the clouds freeze in the cool temps and the light passing through them is diffracted (I think that's the right word) as it would if passing through a prism.

From your perspective on the ground, you'll see the light giving off in all directions equally, so it will look sort of like a rainbow circle around whatever the source is.
Friday, September 18, 2009 0 comments

takut tak sempat.....


ni ada sedikit buah tangan untuk korang.....=)
0 comments

Tahajud : Apakah perlu tidur dahulu?

Quote:
Assalamualaikum w.r.t Ustaz,
Saya mempunyai kemusykilan dalam perkara solat tahajjud. Ada sesetengah buku mengatakan bahawa solat tahajjud hanya boleh dibuat setelah tidur selepas solat isyak (samada lama atatu sekejap) , jika tak tidur tidak digolongkan di dalam golongan solat tahajud manakala ada sesetengah pendapat dalam buku lain pula mengatakan selepas solat Isyak boleh diteruskan solat tahajjud.
Boleh tak ustaz mengulas perkara ini dan kalau tidak menjadi keberatan, bolehkah ustaz memberi penjelasan cara solat tahajjud rasullulah s.a.w serta para sahabat atau ulama/imam yang terkenal dan kelebihan2nya?

terima kasih saya ucapkan terlebih dahulu

wassalam.




Jawapan
Terima kasih kerana masih terus menjadikan aL-Ahkam online sebagai rujukkan anda. Alhamdulillah inilah jawapannya:

(1)
Firman Allah Taala:
"Hendaklah engkau gunakan sebahagian waktu malam itu untuk sembahyang tahajjud, sebagai sembahyang sunat untuk dirimu, mudah-mudahan Tuhan akan membangkitkan engkau dengan kedudukkan yang baik." (al-Isra':97)
Sabda Rasulullah s.a.w.:
"sebaik-baik sembahyang selepas sembahyang fardu ialah sembahyang sunat malam." (riwayat Muslim)


Terlalu banyak fadilat dan kelebihan sembahyang tahajud. Ini kerana tahajud merupakan suatu amalan yang sukar dilakukan. Walaupun bilangan rakaatnya (paling kurang) hany dua sahaja tetapi tidak semua orang mampu melakukan. Apatah lagi waktunya adalah pada waktu malam dan selepas tidur. oleh itu Allah dan RasulNya menjanjikan ganjaran yang besar terhadap mereka yang sanggup melepaskan selimutnya semata-mata untuk mengerjakan tahajjud.

(2)
Definasi tahajjud: Sembahyang sunat pada waktu malam selepas tidur (Rujuk definasi ini pada kitab-kitab mazhab Syafi'i)

Hukum tahajjud: para ulamak telah ijmak mengatakannya sebagai sunat. Dan ia pernah diwajibkan pada permulaan Islam. Bagi orang-orang yang telah biasa melakukan tahajjud, makruh hukumnya meninggalkan tahajjud.

Waktu mengerjakan tahajjud: Selepas Isyak & selepas tidur. Dan, yang paling afdal ialah mentakhirkan sembahyang ini.

Menurut Imam al-Nawawi di dalam Minhaaj al-Thalibin, makruh mengerjakan sembahyang tahajud seluruh malam secara berterusan (Berjaga setiap malam mengerjakan tahajud). Syeikh Muhamad al-Khatib al-Syarbini menjelaskan perkataan al-Nawawi dengan katanya: "Makruh mengerjakan tahajud pada waktu malam yang dapat memudaratkan. Dari itu berjaga utk bertahajud seluruh malam setiap hari tergolong dalam kategori ini. Alasannya ialah, sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Bukhari & Muslim:
Rasulullah s.a.w. bertanya kepada Abdullah bin Amru bin al-Ash: Tidakkah aku diberitahu bahawa engkau berpuasa disiang hari dan berdiri (solat) diwaktu malam? Abdullah menjawab: Bahkan wahai Rasulullah. Baginda s.a.w. bersabda: Jangan lakukan. Berpuasalah dan berbukalah. Berdirilah (malam & bersolat) dan tidurlah. Sesungguhnya jasadmu juga mempunyai haknya.....al-hadis."

Al-Khatib al-Syarbini menyambung lagi: "Kerana berjaga malam secara berterusan dapat memudaratkan tubuh badan. Ia juga menyebabkan seseorang itu tidak dapat berjaga pada waktu siang. Ini akan membuatkan maslahat dunia dan agamanya pada waktu siang terlepas." (Al-Mughni al-Muhtaj, vol 1, halaman 228)

Dimakruhkan juga mengkhususkan malam Jumaat untuk mengerjakan Tahajud. Maksudnya, kita mengkhususkan sembahyang tahajjud hanya pada malam Jumaat sahaja.

Orang yang hendak bertahajud disunatkan ber'qailulah'. Iaitu tidur sedikit sebelum tergelincir matahari. Qailulah samalah seperti sahur untuk orang yang berpuasa. Sabda Rasulullah s.a.w:
"Mintalah pertolongan dari qailulah untuk berdiri (solat) pada waktu malam."
Maknanya, qailulah dapat membantu untuk tahajud.

Bilangan rakaat tahajud: Sekurang-kurangnya dua rakaat dan sebanyak-banyaknya tiada had. Tetapi ada pendapat lain yang mengatakan, sebanyak-banyaknya 12 rakaat (rujuk Fathul Mu'in, bihamish I'anah al-Thalibin, vol 1, hal. 269)

(3)
Masalah saudara, tahajud: perlu tidur dahulu atau tidak?
Sebagaimana penjelasan di atas, bahawa definasi tahajud sahaja sudah menggambarkan ia hendaklah dikerjakan selepas tidur.

Jika begitu sudah tentu akan timbul satu persoalan lain--> Jika saya tidak tidur (kerana sebab-sebab tertentu), bermakna saya tidak dapat melaksanakan tahajud. Akan terlepaslah saya dari memperolehi fadilat tahujud yang besar itu...

Penyelesaiannya begini --> Terdapat beberapa solat yang dikategorikan di dalam 'sembahyang malam'. Iaitu sembahyang witir, sembahyang tahajud dan sembahyang sunat mutlak waktu malam.

Sembahyang sunat mutlak waktu malam: Sembahyang sunat mutlak ialah sembahyang yang dikerjakan tanpa sempena apa-apa. Niatnya, "sahaja aku mengerjakan sembahyang sunat mutlak 2 rakaat kerana Allah Taala."

Sembahyang ini juga tidak kurang besar fadilatnya. Saya nukilkan lagi secara bebas tentang kelebihan dari kitab Sabilul Muhtadin, vol 2, hal. 19, 20 & 21:

Sembahyang sunat mutlak pada waktu malam lebih afdal dari sunat mutlak waktu siang.

Sabda Rasulullah s.a.w. :
"Sembahyang yang paling afdhal selepas sembahyang fardu ialah sembahyang (sunat) malam."

Sabdanya lagi:
"Sesungguhnya pada waktu malam ada satu saat di mana tidak dapat oleh seorang lelaki Islam yang memohon kepada Allah akan kebaikan utk urusan dunia dan akhiratnya, melainkan akan diperkenankannya. Saat itu ada pada setiap malam."

Maksudnya, setiap malam ada saat yang dinamakan saat ijabah. Setiap doa yang dipohon pada saat itu akan diperkenankan.

Rasulullah s.a.w. pernah ditanya oleh para sahabat mengenai sembahyang yang paling afdal selepas sembahyang fardu, baginda menjawab:
"Sembahyang pada tengah malam."

Sabda Rasulullah s.a.w. lagi:
"Sembahyang yang paling Allah Taal paling suka ialah sembahyang Nabi Allah Daud a.s., dia tidur pada separuh malam, dia bersembahyang pada sepertiga malam dan tidur pada seperenamnya."

Sabdanya lagi:
Perintah Tuhan turun ke langit dunia pada sepertiga pada waktu tinggal sepertiga yang akhir pada waktu malam, lalu berseru: Adakah orang yang memohon , pasti Aku kabulkan, adakah orang yang meminta pasti Aku akan beri dan adakah yang memohon ampun, pasti Aku akan ampuni baginya sehingga Subuh.

Inilah antara fadilat-fadilat sembahyang malam. Fadilat ini boleh digunakan untuk fadilat tahajud.

(4)
Cara-cara mengerjakan sembahyang tahajud dan sunat mutlak malam.

Niat: Aku sembahyang sunat tahajud dua rakaat kerana Allah Taala.

Kerjakan sembahyang sebagaimana sembahyang sunat lainnya. Dan untuk sembahyang malam ini, disunatkan memperpanjangkan berdiri dari memperbanyakkan sujud, sabda nabi s.a.w,:
"Sebaik-baik sembahyang ialah yang memperpanjangkan berdirinya."

Memperpanjangkan berdiri ialah memperbanyakkan membaca al-Quran. Memperbanyak sujud ialah dengan memperbanyakkan tasbih. Membaca al-Quran lebih baik dari bertasbih.

Selepas mengerjakan sembahyang, hendaklah membaca doa di bawah ini, sebagaimana yang telah diriwayatkan oleh Bukhari:

Ya Allah, bagiMu segala puji. Engkaulah penegak langit, bumi dan alam semesta serta segala isinya. BagiMulah segala puji. Pemancar cahaya langit dan bumi. bagimulah segala puji. Engkaulah yang haq, janjiMu adalah benar, pertemuanMu adalah benar, firmanMu adalah benar, syurgaMu adalah benar, nerakaMu adalah benar, Nabi-nabi adalah benar, Muhamad s.a.w. adalah benar dan kiamat adalah benar. Ya Allah kepadaMulah aku berserah diri, kepada Engkaulah kami kembali, kepada Engkaulah kami merindu, kepada Engkaulah kami berhukum. Ampunilah kami atas kesalahan yang telah kami lakukan dan yang sebelumnya, baik yang kami sembunyikan atau yang kami nyatakan. Engkaulah Tuhan yang terdahulu dan Tuhan yang terakhir. Tiada Tuhan melainkan Engkau Allah Rabbul Alamin. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah.

Selepas berdoa, perbanyakkanlah mengucap istighfar, antara istighfar yang dianjurkan serta sabit dengan hadis yang sahih ialah Saiyidul Istighfar (Penghulu Istighfar):

Ya Allah, Engkaulah Tuhan kami, tiada Tuhan melainkan Engkau, yang menjadikan kami, dan kami adalah hambaMu, dan kamipun dalam ketentuanMu serta janjiMu sedapat yang kami lakukan. Kami memohon perlindunganMu daripada kejahatan apa yang kami lakukan, kami mengakui kenikmatan yang telah Engkau limpahkan kepada kami dan kami juga mengakui akan dosa kami, keran itu berikanlah keampunan kepada kami, sesungguhnya tidak ada yang memberi pengampunan kecuali Engkau.


Sembahyang sunat mutlak, eloklah dilakukan dua rakaat, dua rakaat.. sehingga berapa banyak yang disukai. Selepas itu bolehlah membaca doa dan istighfar di atas.

Wallahu a'lam.

Rujukan:
1. Fathul Wahab - Syeikhul Islam Zakaria al-Ansori, vol 1
2. Minhaj al-Thalibin - Imam al-Nawawi
3. Mughnil Muhtaj - Syeikh Muhamad alKhatib al-Syarbini, vol 1
4. Al-Feqhul Islami Wa adillatuh - Dr Wahbah al-Zuhaili, vol 2 *
5. Sabilul Muhtadin - Syeikh Muhamad Arshad al-Banjari vol 2**
6. I'anah al-Thalibin - Syeikh Muhamad Satha al-Dimyathi vol 1
7. Fathul Mu'in - Syeikh Zainudin al-Malbari*
* Ada terjemahan
** Kitab jawi klasik

zain_ys

Sumber: Al-Ahkam
Wednesday, September 16, 2009 0 comments

Hari Ini!

Macam-macam event berlaku hari ni..

Hari ni saya balik rumah..hihi...
sukenye.

Asal nak balik semalam, petang tu. Tapi Kak Zue ajak berbuka puasa kat rumah dia. Saya pun dah lama tak jumpa dia. Best jugak dapat makan free nih..hihi
So, tak jadi la balik semalam. Kite kena la penuhi hak seorang muslim yang lain kan?
Bila ada jemputan..penuhilah.

Nak pulak dijadikan cerita... saya dan sahabat saya p la tarawikh kat asrama je. Tak jauh pun dari rumah Kak Zue.Ingat nak balik terus je after solat..

Tup-tup...ada sahabat buat tadarrus...
hmm...Ape salah balik lambat. Bukan nak buat pape pun kat rumah tu.
So, saya pn join je la...
tak rugi dipayungi sayap malaikat yang berdoa untuk kite kn..

Dia ada ckp psl lailatul Qadr..
psl tarikh2 yang dijangkakan..
dan pasal...jgn malas nak beribadat..
jangan tunggu malam ganjil baru nk qiam, nak solat sunat tu...solat sunat ni...
nak zikrullah semua..

Dah abis tadarrus... nak cabut r.. takut jugak nak balik lambat sangat..

Tup-tup lagi...ada sorang sahabat ni nak balik sekali ngan kitorang.
Ye la..jalan kampung tu gelap..memang bahaya kalu sorang2..
tp.. dia sorang je kat rumah nanti.
housemate dia yang lain tido kat asrama.
So..saya dan sahabat saya sorang lagi ni pn temankan dia kat rumah dia...
sampai pagi..huhu.
Tak jadi jugak nak balik umah..

pagi tu(hari ni la..) baru balik umah..

agaknye letih sangat kot...
balik2 je trus pengsan atas toto yang empuk tu..
dalam kul 9 camtu r baru tersedar..senonoh sungguh.
bangun2 je terus terkejut, terkedu, terkesima..
nampak ada 2 orang hamba Allah ni tengah makan..
oh....ada orang tak puasa kat rumah ni..
lupe pulak..
nasib baru je habis..
kalu tak..maunye join skali..hoho..

(gurauan semata)

petang tu..
orang yang rumahnye tak berapa jauh mcm saya ni..
balik ngan ayah je..
huhu..alang2 kn...
ayah pun keja kat KT ni je..

Jalan memang jammed. duk pusing2 kat bandar tu je dah 30 minit.
belum lagi keluar bandar..
memang menguji kesabaran lah..

on the way nak balik tu..
(lupe dah kat mana..) ada la polis buat road block..tak tau la ops ape..
saya dah ayah relaks je la..kitorang takde buat salah pape..
buat ape nak takut kan..

namun begitu..
ada la satu kereta ni..selang satu kereta depan kitorang la...
tetibe je berenti..tengah jalan pulak tu..
(ha...sah la ada buat salah ni...)
dan dengan tibe2 jgk...dia p belok nak masuk lorong kat belah kanan ni..
takde pulak bagi isyarat..
membahayakan kereta2 kat belakang dia...

agaknye dia cemas kot...dengan pantas sekali nak masuk lorong tu..
kebetulan ada motor tengah laju dari arah bertentangan..

ape lagi..
kena langgar la..
kereta td tu langgar motor tu..
terpelanting dia..

kebetulan jugak..ada lagi satu motor kat belakang motor yang kena langgar tu..
maybe tak sempat nak brek,so.. terus terlanggar motor yang terbalik td tu..

sape salah? anda fikirkanlah sendiri..
main pointnye kat sini..
berhati-hatilah kat jalan raya...
patuhilah undang-undang yang ditetapkan..
sebab...bila kita buat silap..
orang lain pun susah..
macam kereta tadi...mungkin kerana nak elak road block tu..( logik r sbb ayah kate kereta tu memang laju..duk potong org je dari td..)
tak pasal-pasal orang yang sihat molek-molek ada (kate orang tranung r) tu cedera..
ntah ada patah kat mana-mana ke...
motor pn nampak macam ada part yang pecah...
kan susah tu...
excident2 camtu tak ke buat traffic lagi jammed...
bertambah-tambah lagi orang yang terkena effect excident tu..
undang2 dirangka ada sebabnya..

Buat sahabat-sahabat sekalian..sape2 yang ada kenderaan tu..
tak kisah la motor ke, kereta ke...even van skali pn..
tolong la berhati-hati..
especially musim perayaan mcm skrg ni..
yang susah bukan kite seorang..tp pengguna-pengguna jalanraya yg lain sekali..


kitorang pn tak lama kat tempat kejadian sebab dah lambat time tu..
so...tak tau la ape perkembangan selanjutnye..

bile sampai kat rumah...
saya nampak ada sampul surat atas meja kat living room tu..
ada nama saya!

yay...ada orang hantar kad raya..
terharunye..sebak2...
terima kasih banyak2!
sbnrnye saya dah malas nak post kad raya kat orang..
mana taknye..
bile htr..
yang reply sejemput je..
(ee...mcm tak ikhlas la plk kn..)
tp tuk korang yang ada bagi, I'Allah sy reply k.

so, htr sms pn dah ckup kot..
(tapi kalu nak htr jgk kad raye kat saya...saya suke je..hihi)
stakat ni dah dua kad raya dah..
saya memang tak expect kad raya tahun ni..
dapat dua ni pn dah kira syukur sgt2..
ada jugak yang ikhlas nak bagi..

(lagi skali terharu~~)

nanti ea...biar saya design satu kad raya khas tuk korang..
tiada yang keduanya..
hihi
0 comments

5 perkara usah ditunda-tunda perlaksaannya.

1. Solat bila tiba waktunya
2. jenazah bila telah siap penguburannya
3. mengahwinkan gadis bila ada lelaki sepadan datang meminangnya
4. melunasi hutang bila sudah mampu membayarnya
5. menyegerakan jamuan untuk tamu yang datang.
Tuesday, September 1, 2009 0 comments

Untuk Dia yang Aku Sayangi...

Ya Allah... Aku begitu kasihan melihatnya..
Mendengar khabar darinya juga membuatku gusar..
Bukan rimas..
Bukan juga membebankan... tp,

Bimbang.

Janganlah Kau bebaninya dengan sesuatu yang..
Tak tertanggung olehnya..
Kau kurniakanlah kesejahteraan dalam kesihatannya..
Kau berikanlah kesejahteraan dalam agamanya..
Permudahkanlah segala urusannya...

Aku bermohon padaMu Ya Allah..
Kerana aku begitu sayang padanya...
Sungguh, Engkau lebih tahu apa yang tersimpan dihati ini.

Aku tak meminta upah atas kasih sayang ini..
Begitu juga dengan habuan..
Kerana aku ikhlas mengasihinya..
Dan aku amat berharap dapat bertemu dengannya..
Bersama-sama ke SyurgaMu..

Ya Allah...Ya Allah...
Permudahkanlah apa jua yang terbaik untuknya..
Kerana dia sahabat yang aku cintai..
Sungguh-sungguh aku cintai..
DUNIA AKHIRAT...
Amin.
Monday, August 31, 2009 0 comments

Hadith 4


I got task to hafal hadis 4. Quite long actually for me, coz it has been quite a while I stop this hafal stuff. But don't worry, I've locked them already in my mind. A day is enough.

(not that hard anymore...hafal byk2 rs xde la ssh sgt pn.. best plk rsnya.. smoga tak lupa r..)

So, I'm taking this oppoturnity to share some with dearest lovely viewers...

The meanings:

"Verily the creation of any one of you takes place when he is assembled in his mother's womb; for forty days he is as a drop of fluid, then it becomes a clot for a similar period. Thereafter, it is a lump looking like it has been chewed for a similar period. Then an angel is sent to him, who breathes the ruh (spirit) into him. This Angel is commanded to write Four decrees: that he writes down his provision (rizq), his life span, his deeds, and whether he will be among the wretched or the blessed.

I swear by Allah - there is no God but He - one of you may perform the deeds of the people of Paradise till there is naught but an arm's length between him and it, when that which has been written will outstrip him so that he performs the deeds of the people of the Hell Fire; one of you may perform the deeds of the people of the Hell Fire, till there is naught but an arm's length between him and it, when that which has been written will overtake him so that he performs the deeds of the people of Paradise and enters therein."

[Al-Bukhari & Muslim]

taken from forty hadith

Just a brief sharing from me, a person so little in knowledge. There's still to much to learn.

To remember back how we have grown till this big.. it is such a magnificient thing. The heart keep beating with...as we can see no one forcing it. There must be..must be someone who trigger the 'lub-dup' activity. To think back how a small, helpless baby to grow..till this still strongly standing person. Alhamdulillah, with no serious diseases.. with several times given tests..

So, we mush be very thankful for this gift. Not everyone have this kind of oppoturnity. To live in a peaceful condition, to be able to eat when we want, to be able to move from places with comfort..and to breath with ease.

alQuran already explains the human creation long time ago, before the scientists made the research and published the theories. Thats why alQuran is syumul, covering all life aspects. Waiting for us to dig all the knowledge in it.

Another thing about this hadith is, we must always check our niat. For what reasons we've been doing things. For acknowledgement from human, of for the Mardhotillah? Don't forget that one day, we'll be back to Him. So, everything we do while we live have their own shares. Bad or good, we've been given Aqal to distinguish them. Be patient if you are in problems or difficulties. Allah will always be with patient people...right?

Afwan if there are mistakes in this entry. Any additional facts or opinions welcomed. Jzkk.




Monday, August 3, 2009 4 comments

Padah tak menjaga pandangan..

***nk ckp dlm BM jgk..bru feel..=)

ni khas utk mereka yang menamakan diri mereka lelaki.

pernah satu petang tu (baru lagi..), saya berjalan dengan santainya ke tempat menunggu bas dan van kat kampus dgn sahabat2 saya.. sume perempuan la..

masa tu baru habis kelas. kitorang yg xde transpot mcm tu la.. nk kena ada 'driver' mai amik.. kalau tak, tak nak balik..hihi

on the way nk ke tempat tu, kitorang ada la lalu kawasan pembinaan..(tak tau la dorang nk bina ape..). Still dlm kampus lagi.. ada la beberapa pekerja yang tak balik lg..

"ehem..fewwittt!"

ha...tu dia. macam xde keje lain kan mat-mat indon tu..(ye ke indon? ntah2 malaysia. Asal keje bina bangunan, mat indon jgk yg kena kn..)

dorang duk dlm kereta.. nak balik kot. tgh syok meng-urat kitorang nih.. tp kitorang x layan r..
(hehe...ape kelas...)

dan apabila dorang nk start gerak..dan dek kerana masih syok meng-usha juge..

"krakkk!!"

alamak aih...dorang terlanggar longkang yang baru je dibina tu.. retak! sikit je lagi nak runtuh.

kitorang yang duk ter-perhati ni..tahan je la gelak..(tak lame pn..terhambur jgk..)

"mesti malu gile tu..padan muka. gatal sangat..."

dorang yg duk dlm kereta tu dh gabra, sibuk duk adjust kereta, maklumlah..longkang dh bwh kereta..(sape suh parking dkt longkang..)..ckp camni, myb korang xleh nk imagine kot camne rupa keadaan kereta tu..

kena tengok sendiri..

tu la...jaga pandangan. penting.

pekerja2 binaan ni pn satu..tak kira la mana2 bangunan yang dibina..bila ada je kaum hawa lalu, mesti nak meng-urat.

iktibar isra' mikraj
ni ada satu perbandingan..satu peringatan.

Pokok berduri yang mancarik pakaian orang yang lalu berhampirannya � Gambaran manusia yang suka berada di persimpangan jalan dan menggangu orang lalu lalang di kawasan itu.

(in rush ni..nanti sy tulis proper..nak publish jgk)
Saturday, August 1, 2009 0 comments

women's secrets based on 4 elements.


Rahsia wanita tanah, air, api, dan angin
Penentuan unsur seseorang ditentukan melalui anak ke berapa dalam keluarga.

i) Tanah - anak pertama, kelima, kesembilan
ii) Air - kedua, Keenam, kesepuluh
iii) Api - ketiga, ketujuh, kesebelas
iv) Angin - keempat, kelapan, kedua-belas

Wanita berunsur Tanah
Tanah yang subur mempu membuahi tanaman yang hijau dan mekar. Wanita yang bersifat tanah biasanya mempunyai sifat-sifat seperti:

Rendah diri di hadapan suaminya serta hormat dan patuh, setia serta rela berkorban demi kasih sayangnya kepada suami.
Sebahagian sifat tanah, wanita jenis ini tidak cerewet, tidak suka bercakap meninggikan diri, tidak menyombong dan bukan seorang pemarah.
Tenang dan mengamankan jiwa suami, selalu memberi galakan dan sokongan dan tidak suka membantah atau membangkang.
Orang yang berperawakan manis dan lemah lembut, pembersih dan sentiasa menjaga kecantikan untuk suami.
**upps... beginikah aku? wahh...cam tak caye je.. pape pn..aminn

Wanita berunsurkan Air
Air sifatnya bersih dan suci, sejuk, nyaman serta menghilangkan dahaga. Air juga sifatnya mencambahkan benih, menyuburkan serta menyegarkan. Wanita bersifat air mempunyai ciri-ciri seperti berikut:

Menghidupkan hati suami menjadikan suami sentiasa bersemangat.
Mengambil berat tentang suami dan kebajikan anak-anak serta tidak membiarkan anak-anak hanyut dibawa arus hidup.
Hatinya bersih serta boleh membahagiakan suami dan anak-anak.
Menenangkan hati suami bila si suami menghadapi masalah.

Wanita yang berunsurkan Api
Api sifatnya panas dan membakar tapi menerangi kegelapan malam. Ia juga menghangatkan kedinginan malam serta digunakan untuk memasak. Wanita bersifat api:

Cintanya sentiasa hangat membara kepada suami serta kuat cemburu.
Cergas dan cepat dalam geraklaku menjadikan dia seorang yang cekap dalam menguruskan hal-hal rumahtangga.
Penasihat yang baik kepada suami.
Pandai dan cekap menguruskan rumahtangga.
Pandai menghias diri agar kelihatan cantik dan menarik di hadapan suami.
Sentiasa waspada dan cepat bertindak bagi menyelamatkan keadaan.

Wanita berunsur Angin
Angin meredakan kehangatan, menjadi sumber tenaga. Wanita yang berunsurkan angin:

Mempunyai sifat lemah lembut dan menyenangkan suami.
Pandai bermain kata dan memujuk rayu.
Sopan santun dan berbudi pekerti mulia.
Bijak mewujudkan suasana selesa.
Hati yang cepat berubah ubah.
Thursday, July 30, 2009 0 comments

Silence..

peace be upon you..

"Forgive me my dear blog, I had to put you aside for a while.. "

There's so much to tell but I still can't find the right time to do it all.. just scared all the ideas might fly away.

Hurm… where all the ideas? My head feels empty.

It’s already 1.22am, and my eyes’ are heavy. Still can’t sleep.

I’m already caffeinated.

I have lots of stories to share but I can hardly recall them right now. It’s been a while I’m in my 3rd semester. Things started driving me crazy. 4 labs, means 4 cocky lab reports.

House’s a bit far. No advanced vehicle except that bicycle I just bought. Very much tiring when it’s already late to class. Seriously, feels like in the explorace.

**commercial break..
yay, dengan kebijaksaan yang ada, berjaya juge sy masak sayur yg mcm kt kedai hari tu..alhamdullilah, bertambah lagi koleksi resepi..hihi

**continue..

erm..lot's of universities already closed. what about UMT? there's some students already been suspected. even in my course. I still remember the moment when I became a suspect too. the hospital took my blood sample and I can nervously wait for the results. It's just after I went back from KMPII. demam panas, sakit tekak..sume la..selesema skali.

alhamdulillah, nothing serious. (huhu...tak jadi nak buat surat wasiat..)

my dearest friends, be careful ok....
Monday, July 13, 2009 0 comments

KMP II- news paper scan pics

just two of them. provided for those who interested only..hehe

above pic - dated 26 June, full article. sedihnye, tak sume masuk..(-_-)
below pic - dated 29 June, just a pic..ala2 lensa sinar la..(suka la sape yg masuk paper tu..hihi)

 
;