Friday, October 15, 2010

FB n pix

urm...again, nothing much. 
last nite..me n my roomate, we're talking about posting pics in d FB.. we came out with few points..

FB..of course, everyone knows it. 'jaringan sosial'. hurmm..alahai FB..
I'm talking about something I'm already addicted to.

once..I did post lots of my pics in it. alone, or in group..semualah..
(ke..dah penah tulis psl ni erk? lupe daa...)

well, niat nk share je. tp, ade je yg suh delette je mana2 gambar yg dirasakan tak perlu. so..aku ikut jgak la kan.. delete mana pics where I'm alone. gambar ramai2..still there..

then, suatu ari ni..terbaca la artikel ke ape ntah...ckp, FB scan gmbar la apela..
I myself still ragu2, macam mana dorg scan. gambar kan, sekeping gtu je..? ntah laa..

then..terfikir..or..terdetik..

'akhir2 ni, byk sgt org post or share artikel pasal keburukan letak gambar dlm FB. takkan aku tak nampak2 lagi mesej yg nak disampaikan? Lgpun, apelah sgt kelebihan share gambar pun..'

so..aku tekad. aku delete sume gmbar yg ade aku..or kwn2 aku. yang ditag org pun..aku remove (tp, byk sgt..aku biarkn jgak last2..huhu

the rest, gmbar2 artis ke, alam ke..kek..or arts..aku biarkan jugak..

then...ade jgak org tnye, mana gambar byk2? nape x letak gmbar? n so on.. huhu..

adela kejap..masa raya baru ni..jadi goyah ;p
aku ltak la jgak gmbar..gambar raya la..gmbar famili sume..

tp, aku tetap rasa xsedap ati. lgpun...ade yg xproper pkaian dlm tu..meaning, x btol2 tutup aurat.. so, aku ni dah kre tolong sebar aurat org la plk..

bersalah..


so, aku delete sume. hrp fhm.. 

so, here are few points.. 
(tp, aku rs byk je artikel yg dah hurai psl neh..)
1. sebar aurat- aku sdiri pn, kekadang x proper pkaian. org len pon..mls ar nk sebarkan plk.. berganda2 plk dosa aku yg dah tersedia ada ni..

2. untuk org kenal? tak perlu kot.. ala.. atas sebab point ni, aku letak la jgak gamba aku sebijik kt profile pic. nak kenal sgt kan, tgk je la yg tu. (seb baek ak x letak gmbar pasport je..haha). point ni penting tuk org2 yg lost contact setelah sekian lame..

3.iklan2 kecil- hah, yg ni..byk aku nmpk. ala...iklan kecil2 kat bahagian tepi skrin..kat web berita online pn byk..nak kuruskan badan laa.. nak income lebih la..yg pelik2 pun byk je..huu..(geram btol, public gler..annoying sungguh) kdg tu, ade je aku nmpk gmbar pompuan pkai tdung sume la..(iklan kecik je kan, nmpk muka jelaa..) I wonder, actually org tu tau x, gambar dy terpampang kat iklan2 tuh.. kalu terpampang kat iklan2 yg pelik tu..n tuan dy xtaw..lg ar malu...huhu..ntah gmba sape2 dy paste tuk iklan tu..

4. adela sorg kwn ni, feymes..lawa.. gambar2 dy byk je boleh dapat. search je kat google, kompem byk kuar. so, one day..dy post kt FB dy..ada org guna gambar dy bwat profile pic. org tu plak..dah la x knal, then...kalo tgk kwn2 dy..sume yg seksi2..huhu..malu la kwn tu..dy xde r seksi2 pn. pkai tdung lagi. (tak penah kot aku tgk dy bergaya pkai bju lengan 3 suku..mesti lengan pjg..)..So, moralnya..org leh senang2 je save gmbar, n guna tuk diri sndiri..

5. ade lagi.. ni aku jumpe kat FB jugak. Macam..video2 kesedaran ar..pasal aurat ade..muhasabah diri ada.. backgroud lagu2 pn ade.. ntah gmbar sape2 la yg si pembikin video tu amik. Ntah tau ke tidak empunya diri tu.. sedar2, org dah pakat share. mana la tahu..org tu pemalu cam I kann...tetibe, dah tersebar (hahahaa..). kat youtube pun ade. aku penah saje2 la...search perempuan melayu ke pe ntah.. then kuar la lagu2 mcm gadis melayu (yg Jamal abdillah nyanyi tu..) n lagu lelain.. ade la clip, guna gmba2 malay girls..pkai tdung.. skali lg, ntah tuan badan tu tau ke x gmbar dy digunakan tuk vdeo tu..? kalor rela pon..ntah, not my style laa..org guna gmba tnpa kebenaran cmtu.

6.erm..pe lagi? haa..ni satu lg point. kekadang kan, pakai proper pun..org still bleh pk len. cmne nk ckp eh.. (ni yg aku tgk dlm vdeo kat FB oke..aku tolong tulis balik jer..) errr...org lelaki la.. imaginasinya jauh. kalo ade minat kat sape2, mgkin sume gmbar org tu di-save-nye. then..tgk sorg2..then..ntah la..(sbb aku bukan lelaki kan, so..aku xbrani nak elaborate lebih2.. kang tersalah fakta ke ape..abes aku kena hentam psni..huhu..mcm x proper plak untuk para penonton blog :P) kite mana tau..org save gmba2 kte kan..stalker ke ape ke..kan? haha..(bajet artis la plk..org nk stalk sgala bgai..) Oke2..kite mesti ambil langkah berjaga2 kan? sediakan payung sebelum hujan..

7. ni point bg aku laa..haha.. malu ar org tgk2 gmba kite. huhu.. da la x fotogenik kan..kui2..(sejak delete gmbar2 tu..jadi semacam plk segan ble nk bergambar guna kamera org yg xrapat..or..post gmbar papela.. =.=. sebelom ni, hantu kamera kot..haha..pantang org nk shoot, belari nk masuk skali..haha)
tp, seyes, segan.

adehh..malu2
ntah la..xde dah kot..huhu...

ohh..jap.
aku byk tulis.."pkai tdung" kat atas kan? I'm not saying pakai tudung saja dah cukup tutup aurat. tp, part of tutup aurat jgak kan pkai tdung tu. 
pkai tdung=Islam, tu yg salu org nampak.
main pointnye..perempuan yg Islam la..

(ape aku merepek ni...)
err...tp, begitulah kirenye. ambil yg baik keh.

(psst: xle arr...da cbe guna 'sy'..tp, xlekat....pyh2..)

2 comments:

Post a Comment

 
;