Tuesday, July 6, 2010

from fb..to possibilities..huhu

assalamualaikum wbt..

Seperti biasa, tiadalah lain yang saya coretkan.. hanya perkara-perkara yang datang menimpa kotak fikiran.

Beberapa jam yang lalu, saya melawati Facebook saya. Tiada yang menarik saya temukan. Mungkin kerana terlalu kerap log in. Saya lawat profile kawan-kawan. Post-post yang lama juga saya buka. Tertarik untuk mencuba aplikasi kuiz yang ada. Dulu, selalu juga saya mencuba. Saja, mahu main-main. Mungkin tak semuanya betul. Kurang-kurang saya terhibur.

Apa saja kuiz yang kelihatan menarik di mata saya, saya cuba. Antaranya.. "what is your biggest weakness", "what kind of girl are you", "what are you hiding", "how loyal are you", "how fake are you" dan pelbagai lagi..

Semuanya mengenai keinginan untuk mengetahui mengenai peribadi sendiri. Adakah saya masih tidak kenal diri saya? Saya ni, sebenarnya bagaimana...?

Kenapa saya nak tahu..apa kelemahan saya yg sebenar? Kenapa saya nak tahu...saya ni, perempuan yang macam mana? Kenapa saya nak tahu..apa yang saya sembunyikan..?

Selama ni, saya tak tahu ke, diri saya ni macam mana? Selalu jugak dengar.." sendiri punya badan, takkan saya tak tahu..usahkan orang lain.."

Betul ke? Kadang-kadang.. apa yang kawan-kawan cakap mengenai saya, ada juga betulnya. Saya sendiri pun tak perasan..

Maknanya... saya sendiri tak tahu diri saya ni macam mana ke?

(aduh..pening2...)

Saya rasa..sebenarnya, dalam hidup ni.. kita masih mencari-cari (saya la..).

Cari apa? entahlah.. Cari tujuan hidup? Cari.. orang yang bagaimana kita patut jadi?

Bukankah..sebagai orang Islam..kita hidup untuk beribadat kepadaNya? Ada dalam al Quran..

Kalau nak suruh beribadat je.. kenapa kita ditemukan dengan pelbagai jenis ujian? Tidakkah mengganggu?

Hm..mungkin sebab kita selalu sangat lupa pada Dia. Terpesona, terpedaya...terikut.. dengan dunia. Pernah dengar juga... Dunia ini, umpama permainan. Memang mengasyikkan.

Tapi..dunia yang ini, tak kekal. Pejam celik.. (pejam balik).. dah terbaring. Disolatkan orang.

Sebab tu, kalu Dia masih sayang.. Dia bagi juga peringatan. Tak dibiarkan begitu saja.

Tak pun, mungkin dah terlalu banyak dosa. Dia nak bersihkan kita. Kifarah dosa..yaa..itu termnya.

So, kenapa nak cari lagi? Bukankah dah jelas tujuan hidup tu apa?

(",)

Misteri sungguh sesuatu yang bernama kehidupan ni. Agendanya, hanya Allah yang tahu. Masa depan kita pun.. takkan terjawab. Unless, kita dah pun berada pada masa itu.

Mungkin suatu hari nanti, saya akan tergerak hati membaca entri ini.

Mungkinkah masa itu.. saya sudah mempunyai kerjaya tetap? Mungkinkah..sudah berkeluarga? atau..mungkinkah.. saya akan membuka entri ini, ketika saya dikelilingi cucu-cucu yang comel? hihi..

(tidak mahu membayangkan kemungkinan yang buruk...cuba bersikap positif pada ketetapan Allah..)

segalanya hanyalah kemungkinan. Mungkin juga saya tak sempat pun nak buka balik entri ni..

saya mungkin berjanji...pada diri saya, untuk terus improve dalam kehidupan. Mengkin akan terjadi sesuatu.. yang mematahkan semangat..dan saya terus jatuh.. Dan, Mungkin juga tidak begitu.

Mungkin diri saya terlalu berharap untuk pergi wedding senior saya tu. Mungkin juga, hajat itu tak kesampaian..ada saja halangannya. Tapi, mungkin juga saat akhir, dipermudahkan cara? Mungkin juga tidak..

Mungkin saya telah berjanji pada diri saya..untuk memilih seseorang. Berkeras untuk setia hanya pada pilihan itu. Mungkin hajat saya itu tak diperkenankan Tuhan. Mungkin saya dipertemukan pilihan. Mungkin juga, sekadar ujian. Goyah, atau tidakkah saya ini. Mungkin janji itu tak patut pun dibuat. Tapi, mungkin juga tidak..

Segalanya mungkin. Kemungkinan-kemungkinan ni, semuanya realiti. Dan segalanya, ada hikmahnya.. ada kebaikannya, paling tidak..pada diri sendiri.

Tapi..bagi saya, tentulah kita perlu mempertahankan apa yang kita fikirkan. Berusaha, untuk merealisasikan kehendak kita. Apa yang kita mahu.

Sudah tentu, Tuhan tak suka orang yang menyerahkan segalanya pada Takdir, tanpa berusaha. Bukankah begitu juga dengan konsep Tawakkal? Sebelum berserah padaNya, hendaklah berusaha sehabis daya. Bukankah begitu?

Saya bukanlah sesiapa pun, nak bersyarah.. nak berceramah itu dan ini. Saya sendiri banyak dosa, banyak kelemahan..(setakat yang saya tahu la..yg tak tahu?). Semua ni, saya tulis berdasarkan pendapat saya. Apa yang saya fikirkan..

Hanya sebagai orang yang biasa..

2 comments:

basikalhijau said...

post menarik.. goodjob.

Zaren said...

Terima kasih

Post a Comment

 
;